Academic research

writing in the first person of the singular

Authors

Keywords:

Cartography, Communication, Written in the first person, Academic Research, Arts-based Research

Abstract

Is it possible to produce scientific research in the area of communication while guaranteeing writing in the first person singular? To address the issue, I present theoretical-methodological alternatives that support authorial writing, arousing thinking about the passage from “pain” to “pleasure” of the text, based on Roland Barthes, Susan Sontag and Sueli Rolnik. As an example,
I bring two researches carried out in the Graduate Program in Communication and Society at the Federal University of Tocantins, Brazil, to show possible arrangements between the textual game and the articulation of images in academic research in a more experimental way, based on cartography and Arts-Based Research. If we weave research at the “crossroads of paths”, we have a lot to learn from methodologies that are different from those usually adopted in the area of communication. The article opens a dialogue about experimental practices in academic writing in the methodological interface between communication and related areas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bachelard, G. A epistemologia. Rio de Janeiro: Zahar, 1977.

Bardin, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2010.

Barros, L. P.; Kastrup, V. Cartografar é acompanhar processos. In: Passos, E.; Kastrup, V.; Escóssia, L. (org.). Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2012. p. 131-150.

Barthes, R. Aula. São Paulo: Cultrix, 1987.

Barthes, R. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

Bourdieu, P. et al. A profissão de sociólogo. Preliminares epistemológicas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

Certeau, M. A invenção do cotidiano. Artes defazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

Deleuze, G. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.

Didi-Huberman, G. Quando as imagens tocam o real. PÓS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da EBA/UFMG, p. 204–219, 2012.

Garcez, M. E. S. Narrativa e cultura: a festa do Bumba Meu Boi de Juçatuba/MA. 2021. 187f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Sociedade) – Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2021.

Hernandéz, F. H. A investigação baseada em arte: propostas para repensar a pesquisa em educação. In: Dias, B.; Irwin, R. L. (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 39-62.

Japiassu, H. Introdução ao pensamento epistemológico. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

Lofland, J.; Lofland, L. H. Analysing social settings. A guide to qualitative observation and analysis. Belmont, CA: Wadsworth Publishing, 1995.

Lopes, M. I. V. et al. Vivendo com a telenovela. Mediações, recepção, teleficcionalidade. São Paulo: Summus, 2002.

Lopes, M. I. V. Pesquisa em comunicação: formulação de um modelo metodológico. São Paulo: Loyola, 1990.

Maldonado, E. Explorações sobre a problemática epistemológicano campo das ciências da comunicação. Ciberlegenda, n. 10, p. 1-16, 2002b.

Maldonado, E. Produtos midiáticos, estratégias, recepção. A perspectiva transmetodológica. Ciberlegenda, n. 9. p. 1-15, 2002a.

Maldonado, E. Práxis teórico/metodológica na pesquisa em comunicação: fundamentos, trilhas e saberes. In: Maldonado, E. et al. Metodologias da pesquisa em comunicação: olhares, trilhas e processos. Porto Alegre: Sulina, 2006.

Mills, C. W. A imaginação sociológica. 4. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

Oliveira, A. M. R. S. B. Imagens fotojornalísticas da pandemia: a construção de imaginários, leituras e narrativas.2022. 125f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Sociedade) – Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2022.

Rolnik, S. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989.

Sontag, S. Questão de ênfase. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

Published

2024-04-16

How to Cite

AMANDA MAURICIO PEREIRA. (2024). Academic research: writing in the first person of the singular. Transinformação, 36. Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6865

Issue

Section

Original