Current profile of the Brazilian graduate study programs in nutrition

Authors

  • Gilberto KAC Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Eliane FIALHO Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Sandra Maria Chaves dos SANTOS Universidade Federal da Bahia

Keywords:

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, nutrition, graduate studies, university

Abstract

The aim of the present study is to describe the current profile of Brazilian graduate study programs in nutrition, based on selected indicators produced by annual reports of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Some descriptive data are presented for 11 programs allocated in the Medicine II committee for 2002-2004, referring to the total number of published papers, proportions of papers according to the Qualis system, and average number of international papers per permanent faculty member in nine programs. Six of 11 programs were from the Northeast and Central West regions, 4 from the Southeast, and 1 from the South. The overall evaluation for 2001-2003 showed that 2 programs received grade 5.3 and grade 4, and the other 6 grade 3. Universidade Federal de Pernambuco granted degrees to most Master’s students (n= 51), while 5 programs granted degrees to 28 or more students. Only the Universidade Federal de São Paulo and Universidade Federal do Rio Grande do Norte Programs averaged more than 1 international paper per permanent faculty member for the period as a whole (2002-2004). In conclusion, there are still few graduate studies programs in the field of nutrition in Brazil, the existing programs are recent, and the trend towards higher standards necessarily involves a substantial increase in academic output. A significant improvement in the evaluation process is antecipated in the near future. 

References

Brasil. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação 2005-2010. Brasília; 2004.

Martins CB. O ensino superior brasileiro nos anos 90. São Paulo: Perspec. 2000; 14(1):41-60

Brasil. Conselho Federal de Nutricionistas. Relação das escolas de Nutrição. Brasília. [acesso em 4 abril 2006]. Disponível em: http://www.cfn.org.br/inicial/escola_nutricao _junho.doc

Carvalho AMA. Monitoramento e avaliação da Pós-Graduação: algumas reflexões sobre requisitos e critérios. Psicol. 2004; 12(1):203-21.

Kerr-Pontes LRS, Pontes RJS, Bosi MLM, Rigotto RM, Silva RM, Bezerra-Filho JG, et al. Uma reflexão sobre o processo de avaliação das Pós-Graduações Brasileiras com ênfase na área de Saúde Coletiva. Physis. 2005; 15(1):83-4.

Brasil. Camara de Educação Superior do Conselho Nacional de Educação. Resolução n.5, 7 de novembro de 2001. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Nutrição. Brasília, 2001.

Published

2023-09-18

How to Cite

KAC, G., FIALHO, E., & Chaves dos SANTOS, S. M. (2023). Current profile of the Brazilian graduate study programs in nutrition. Brazilian Journal of Nutrition, 19(6). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/9739

Issue

Section

SEÇÃO TEMÁTICA