Sense of choice and career guidance

a study with university students

Authors

  • Telma Maranhão Gomes PINTO Universidade Federal Fluminense, Pró-Reitoria de Gestão de Pessoas, Programa de Orientação Vocacional/Profissional da Seção Psicossocial.
  • Marisa Irene Siqueira CASTANHO Centro Universitário da Fundação de Ensino de Osasco, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Educacional

Keywords:

Higher education, College students, Occupational guidance, Sociohistoric psychology, Senses

Abstract

The aim is to apprehend senses of choice and vocational guidance, produced by university students. Participants were 88 students from two undergraduate courses of a public University, who had attended a Vocational Guidance Program between 2003 and 2008. The study was based on the theoretical and methodological foundations of social historical perspective. The answers to the questionnaire were organized in tables for characterization of the studied population, situation in the course and participation in the program. Seven participants were selected for interview guided by instruments “Incomplete Sentences” and “Oral Reports on the Professional Choice and Academic Career”. The process of analysis of the senses was performed by the emphasis on the subjective expressions produced by the students, in conjunction with their contextual and historical conditions, to arrive at core meanings. The results indicate that for the studied group, the Professonal guidance Program was contributory and relevant to professional and academic choices on the way to higher education and to future career projects.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, W. M. J., & Ozella, S. (2006). Núcleos de Significação como instrumento para apreensão da constituição dos sentidos. Revista Psicologia Ciência e Profissão, 26 (2), 222-245.

Aguiar, W. M. J., Bock, A. M., & Ozella, S. (2009). A orientação profissional com adolescentes: um exemplo de prática na abordagem sócio-histórica. In A. M. B. Bock, M. G. Gonçalves & O. Furtado (Orgs.), Psicologia sócio-histórica: uma perspectiva crítica em psicologia. São Paulo: Cortez.

Aguiar, W. M. J, Liebesny, B., Marchesan, E. C., & Sanchez, S. G. (2009). Reflexões sobre sentido e significado. In A. M. B. Bock & M. G. Gonçalves (Orgs.), A dimensão subjetiva da realidade: uma leitura sócio-histórica (pp.54-72). São Paulo: Cortez.

Alfredo, R. A. (2006). Aproximações explicativas a partir da análise de sentidos e significados constituídos em espaços/ momentos/situações de escolha na escola. Dissertação de mestrado não-publicada, Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Bohoslavsky, R. (1977). Orientação vocacional: a estratégia clínica. São Paulo: Martins Fontes.

Calejon, L. M. C. (1995). A orientação vocacional na universidade. In A. M. B. Bock, C. M. M. Amaral, F. F. Silva, l. B. C. Silva, L. M. C. Calejon, L. Q. Andrade, et al. (Orgs.), A escolha profissional em questão (pp.177-185). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Calejon, L. M. C. (1996). Manejo de crises e dificuldades adaptativas em universitários. Tese de doutorado não-publicada, Instituto de Psicologia Escolar e Desenvolvimento Humano, Universidade de São Paulo.

Cunha, M. I. (1997). Conta-me agora!: as narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, 23 (1-2), 226-237.

Dias, M. S. L. (2009). Sentidos do trabalho e sua relação com o projeto de vida de universitários. Tese de doutorado não-publicada, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Dias, M. S. L., & Soares, D. (2009). Planejamento de carreira: uma orientação para estudantes universitários. São Paulo: Vetor.

González Rey, F. (2004). O social na psicologia e a psicologia no social. Petrópolis: Vozes.

González Rey, F. (2005). Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Thomson Pioneira.

González Rey, F. (2007). As categorias de sentido, sentido pessoal e sentido subjetivo: sua evolução e diferenciação na teoria histórico-cultural. Psicologia da Educação, 24,155-179.

Marques, F. M. (2007). Os sentidos que os estudantes do primeiro ano do curso de Administração de Empresas da PUC-SP atribuem ao seu projeto de futuro profissional. Dissertação de mestrado não-publicada, Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Moura, C. B., Sampaio, A. C. P., Menezes, M. V., & Rodrigues, L. D. (2003). Uso de relatos escritos como instrumento de avaliação e intervenção em orientação profissional . Revista Estudos de Psicologia, 20 (3), 83-98.

Moura, C. B., & Silveira, J. M. (2002). Orientação profissional sob o enfoque da análise do comportamento: avaliação de uma experiência. Revista Estudos de Psicologia, 19 (1), 5-14.

Novaes, C. F. (2003). As determinações sociais no problema da escolha profissional: contradições e angústias nas opções dos jovens das classes sociais de alta renda. Tese de doutorado não-publicada, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Portilho, E. M. L. (1995). A psicopedagogia na universidade: possibilidades de reflexão e atuação-proposta de institucionalização. Dissertação de mestrado não-publicada, Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

Telerman, R. (2004). Projetando o futuro: a “questão feminina” dos 18 aos 21. Tese de doutorado não-publicada, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Valore, L. A. (2005). Subjetividade no discurso de recém-graduados da UFPR: uma análise institucional. Tese de

doutorado não-publicada, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano, Universidade de São Paulo.

Vigotski, L. S. (1998). A formação social da mente (6ª ed.). São Paulo: Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2001). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes.

Zago, N. (2006). Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, 11 (32), 226-237.

Published

2012-09-30

How to Cite

PINTO, T. M. G., & CASTANHO, M. I. S. (2012). Sense of choice and career guidance: a study with university students. Psychological Studies, 29(3). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8797