From inclusion to dropout

The role of motivation in high school students

Authors

  • Marcelo Simões MENDES Universidade Paulista.

Keywords:

Dropout, School inclusion, Motivation

Abstract

The aim of this article is to reflect on the processes of inclusion and dropout among High School students from the standpoint of how motivation can bring them together. For this, an analysis of the implications that these processes entail in the lives of students was carried out, seeking to comprehend how the motivation variable can appear as a result of the inclusion process or can be related to the causes of the dropout of the student. It is evident how important the role of motivation is in the school context, which encourages a more comprehensive and meaningful field of discussion from the area of Educational Psycholog

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramovay, M., & Castro, M. G. (2003). Ensino médio: múltiplas vozes. Brasília: MEC.

Andrade, M. M. (2003). Introdução à metodologia ao trabalho científico (6ª ed.). São Paulo: Atlas.

Bzuneck, J. A. (2009). A motivação do aluno: aspectos introdutórios. In E. Boruchovitch & J. A. Bzuneck (Orgs.), A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea (pp.9-36). Petrópolis: Vozes.

Cavallari, J. S. (2010). O equívoco no discurso da inclusão: o funcionamento do conceito de diferença no depoimento de agentes educacionais. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 10(3), 667-680.

Costa, E. R., & Boruchovitch, E. (2006). A auto-eficácia e a motivação para aprender: considerações para o desempenho desempenho escolar dos alunos. In R. G. Azzi & S. A. J. Polydoro (Orgs.), Auto-eficácia em diferentes contextos (pp.87-109). Campinas: Alínea.

Leonardo, N. S. T., Bray, C. T., & Rossato, S. P. M. (2009). Inclusão escolar: um estudo acerca da implantação da proposta em escolas de ensino básico. Revista Brasileira de Educação Especial, 15(2), 289-306.

Machado, N. M. L. (2005). A escola ideal: como os adolescentes percebem e idealizam o meio escolar (Dissertação de mestrado não-publicada). Pragrama de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas.

Mittler, P. (2003). Educação inclusiva: contextos sociais. Porto Alegre: Artmed.

Plaisance, E. (2010). Ética e inclusão. Caderno de Pesquisa, 40(139), 13-43.

Rumberger, R. W. (2006a). Why students drop out of school. In G. Orfield (Ed.), Dropouts in America: Confronting the graduation rate crisis (pp.131-155). Cambridge: Harvard Education Press.

Rumberger, R. W. (2006b). What can be done to reduce the dropout rate? In G. Orfield (Ed.), Dropouts in America: Confronting the graduation rate crisis (pp.243-254). Cambridge: Harvard Education Press.

Sanches, I., & Teodoro, A. (2006). Da integração à inclusão escolar: cruzando perspectivas e conceitos. Revista Lusófona de Educação, 8(8), 63-83.

Sant´Ana, I. M. (2005). Educação inclusiva: concepções de professores e diretores. Psicologia em Estudo, 10(2), 227-234.

Silva, F. C. S. (2005). A evasão escolar de jovens do ensino médio de uma escola pública de Itaituba, Pará (Dissertação de mestrado não-publicada). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas.

Published

2013-06-30

How to Cite

MENDES, M. S. (2013). From inclusion to dropout: The role of motivation in high school students. Psychological Studies, 30(2). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8618