Analysis of the interaction between mother and blind child

Authors

  • Alessandra Corne CANOSA Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial.
  • Lidia Maria Marson POSTALLI Universidade Federal de São Carlos, Centro de Educação e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial.

Keywords:

Education special, Mother-child relations, Vision disorders

Abstract

Mother-child interaction is an important issue in the study of the development of children with visual impairment. This study aimed to describe interactions between blind children and their mothers during activities of daily personal care (feeding and hygiene). Three blind children aged from zero to three years and their mothers participated in this research. Videotapes were recorded by the mothers and were analyzed using two dyadic interaction protocols(Protocol of Analysis Categories of Interaction Footages and Dyadic Interaction Assessment Protocol). The results showed tha the mothers used mainly commands and motivation during the activities, besides showing affection and responsiveness towards their children. The children remained attentive and engaged during the activities. Maternal stimulation of cognitive and language development of the child was also observed. The results demonstrate the importance of mother-child interaction for the growth and development of blind children and its contribution to the development of intervention programs for mothers and children with visual impairment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Behl, D. D., Akers, J. F., Boyce, G. C., & Taylor, M. J. (1996). Do mothers interact differently with children who are visually impaired? Journal of Visual Impairment & Blindness, 90(6), 501-511.

Buonadio, M. C. (2003). Análise da interação de mães com deficiência mental e seus filhos: intervenção domiciliar (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade Federal de São Carlos.

Campbell, J. (2003). Maternal directives to young children who are blind. Journal of Visual Impairment & Blindness, 97(6), 355-365.

Conti-Ramsden, G., & Pérez-Pereira, M. (1999). Conversational interactions between mothers and their infants who are congenitally blind, have low vision, or are sighted. Journal of Visual Impairment & Blindness, 93(11), 691-703.

Da Silva, N. C. B. (2007). Contexto familiar de crianças com síndrome de down: interação e envolvimento Mpaterno e materno (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade Federal de São Carlos.

Da Silva, N. C. B., & Aiello, A. L. R. (2012). Ensinando o pai a brincar com seu bebê com síndrome de down. Educar em Revista, 43(1), 101-116. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602012000100008

Dote-Kawn, J. (1995). Impact of mothers’ interactions on the development of their young visually impaired children. Journal of Visual Impairment & Blindness, 89(1), 45-58.

Ferrell, K. A. (2006). Your child’s development. In M. C. Holbrooks (Ed.), Children with visual impairments: A parents’ guide (pp.85-108) (2nd ed.). Bethesda: Woodbine House.

França-Freitas, M. L. P. F., & Gil, M. S. C. A. (2012). O desenvolvimento de crianças cegas e de crianças videntes. Revista Brasileira de Educação Especial, 18(3), 507-526. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382012000300010

Gast, D. L. (2010). Single subject research methodology in behavioral sciences. New York: Routledge.

Guralnick, M. (1997). The effectiveness of early intervention. Baltimore: Paul H. Brookes.

Kazdin, A. E. (1982). Single-case research designs: Methods for clinical and applied settings. New York: Oxford University Press.

Kreutz, C., & Bosa, C. (2009). Intervenção precoce na comunicação pais-bebê com deficiência visual. Estudos de Psicologia (Campinas), 26(4), 537-544. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2009000400013

Medeiros, C. S., & Salomão, N. M. R. (2012) Interação mãe-bebê com deficiência visual: estilos comunicativos e episódios interativos. Estudos de Psicologia (Campinas), 29(Supl.1), 751-760. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2012000500011

Oliveira, J. P., & Marques, S. L. (2004). Aquisição e desenvolvimento da linguagem em crianças com necessidades especiais decorrentes da deficiência visual: revisão da literatura. Revista Brasileira de Educação Especial, 10(3), 371-384. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382005000300007

Pérez-Pereira, M., & Conti-Ramsden, G. (1999). Language development and social interaction in blind children. New York: Psychology Press.

Pérez-Pereira, M., & Conti-Ramsden, G. (2001). The use of directives in verbal interactions between blind children and their mothers. Journal of Visual Impairment & Blindness, 95(3), 133-149.

Piccinini, C. A., Frizzo, G. B., & Marin. A. H. (2007). Interações diádicas e triádicas em famílias com crianças de um ano de idade. In C. A. Piccinini & M. L. Seidl-de-Moura (Orgs.), Observando as interações pais-bebê-criança: diferentes abordagens teóricas e metodológicas (pp.177-211). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Piccinini, C. A., Moura, M. L. S., Ribas, A. F. P., Bosa, C. A., Oliveira, E. A., Pinto, E. B., ... Chahon, V. L. (2001). Diferentes perspectivas na análise da interação pais-bebê/criança. Psicologia: Reflexão e Crítica, 14(3), 469-485. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722001000300004

Seidl-de-Moura, M. L., Ribas, A. F. P., Seabra, K. C., Pessoa, L. F., Nogueira, S. E., & Ribas Jr., R. C. (2004). Interações iniciais mãe-bebê. Psicologia: Reflexão e Crítica, 17(3), 295-302. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722004000300002

Sella, A. C., Chiodello, T., & Mendes, C. A. (2013). Uma revisão sistemática de comportamentos pré-linguísticos e primeiros comportamentos linguísticos em crianças cegas congênitas. Revista Brasileira de Educação Especial, 19(3), 465-480. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382013000300011

Sousa, A. D., Bosa, C., & Hugo, C. N. (2005). As relações entre deficiência visual congênita, condutas do espectro do autista e estilo materno de interação. Estudos de Psicologia (Campinas), 22(4), 355-364. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2005000400003

Williams, L. C., & Aiello, A. L. (2001). O inventário Portage operacionalizado: intervenção com famílias. São Paulo: Memnon.

Published

2023-03-15

How to Cite

CANOSA, A. C., & POSTALLI, L. M. M. (2023). Analysis of the interaction between mother and blind child. Psychological Studies, 33(1). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7787

Issue

Section

THEMATIC SECTION: RESEARCH WITH THE CHILD, THE MOTHER, AND THE FAMILY