Parenting practices and referral to a juvenile psychosocial care reference center

Authors

Keywords:

Adolescent behavior, Child, Mental health, Parent-child relations

Abstract

 In this study, the parenting practices of adults who are legal guardians of youths referred to the Centro de Atenção Psicossocial Infantojuvenil (Psychosocial Care Center for Children and Adolescents) due to the use of psychoactive substances and/or aggression (Referral Group) were compared with parenting practices of legal guardians of youths who have never been referred to Centro de Atenção Psicossocial Infantojuvenil (Non-Referral Group). Forty participants from the Non-Referral Group and 17 from the Referral Group answered a sociodemographic questionnaire and the Parenting Styles Inventory. Referral Group participants reported lower frequencies of positive monitoring and moral behavior, and more frequent responses related to neglect, inconsistent punishment, and physical abuse. A bivariate logistic regression model showed that having the mother as the legal guardian and primary caregiver was a predictor of non-referral to Centro de Atenção Psicossocial Infantojuvenil, with neglect being a predictive factor of referral. The results indicate that differences in parenting practices can be associated with the outcome of referral to mental health services. Therefore, the importance of population interventions focused on promoting positive parenting practices is emphasized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarenga, P., & C. A. Piccinini. (2007). O impacto do temperamento infantil, da responsividade e das práticas educativas maternas nos problemas de externalização e na competência social da criança. Psicologia: Reflexão e Crítica, 20(2), 314-23. https://doi.org/10.1590/S0102-79722007000200018

Bolsoni-Silva, A. T., & Loureiro, S. R. (2019). Boys with internalizing and externalizing behavior problems: a case control study. Trends in Psychology, 27(1), 39-52. https://doi.org/10.9788/TP2019.1-04

Bolsoni-Silva, A. T., Loureiro, S. R., & Marturano, E. M. (2016). Comportamentos internalizantes: associações com habilidades sociais, práticas educativas, recursos do ambiente familiar e depressão materna. Psico, 47(2), 111-120. https://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2016.2.20806

Borden, L. A., Herman, K. C., Stormont, M., Goel, N., Darney, D., Reinke, W. M., & Webster-Stratton, C. (2014). Latent profile analysis of observed parenting behaviors in a clinic sample. Journal of Abnormal Child Psychology, 42(5), 731-42. https://doi.org/10.1007/s10802-013-9815-z

Campos, J. R., Bolsoni-Silva, A. T., Zanini, M. R. G. C., & Loureiro, S. R. (2019). Predictors of behavioral problems in adolescents: family, personal and demographic variables. Psico-USF, 24(2), 273-85. https://doi.org/10.1590/1413- 82712019240205

Casali-Robalinho, I. G., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2015). Habilidades sociais como preditoras de problemas de comportamento em escolares. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 31(3), 321-30. https://doi.org/10.1590/0102- 37722015032110321330

Coelho, I. C., Neves, A. C., & Caridade. S. (2020). Risk factors for antisocial behavior in children: comparison between boys and girls. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e190027. https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e190027

Contreras, L., & Cano, M. D. C. (2016). Child-to-parent violence: the role of exposure to violence and its relationship to social-cognitive processing. European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 8(2), 43-50. https://doi. org/10.1016/j.ejpal.2016.03.003

Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: na integrative model. Psychological Bulletin, 133(4), 487-496. https://doi.org/10.1037/0033-2909.113.3.487

Gomide, P. I. C. (2006). Inventário de estilos parentais: modelo teórico, manual de aplicação, apuração e interpretação. Vozes.

González, R. A. M., Ruiz, B. R., Blanco, L. A., & Becedóniz-Vázquez, C. (2016). Evidence in promoting positive parenting through the program-guide to develop emotional competences. Psychosocial Intervention, 25(2), 111-17. https:// doi.org/10.1016/j.psi.2016.04.001

Guisso, L., Bolze, S. D. A., & Viera, M. L. (2019). Práticas parentais positivas e programas de treinamento parental: uma revisão sistemática da literatura. Contextos Clínicos, 12(1), 226-255. https://doi.org/10.4013/ctc.2019.121.10

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, J. B., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2009). Análise multivariada de dados (6th ed). Bookman.

Magnani, R. M., & Staudt, A. C. P. (2018). Estilos parentais e suicídio na adolescência: uma reflexão acerca dos fatores de proteção. Pensando Familias, 22(1), 75-86. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S167949 4X2018000100007&nrm=iso

Marin, A. H., Piccinini, C. A., Gonçalves, T. R., & Tudge, J. R. H. (2012). Práticas educativas parentais, problemas de comportamento e competência social de crianças em idade pré-escolar. Estudos de Psicologia, 17(1), 5-13. https:// doi.org/10.1590/S1413-294X2012000100002

Mills, R. S. L., Hastings, P. D., Helm, J., Serbin, L. A., Etezadi, J., Stack, D. M., Schwartzman, A. E., & Li, H. H. (2012). Temperamental, parental, and contextual contributors to early-emerging internalizing problems: a new integrative analysis approach. Social Development, 21(2), 229-53. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9507.2011.00629.x

Ministério da Saúde (Brasil). (2017). Panorama e Diagnóstico da Política Nacional de Saúde Mental. Ministério da Saúde. http://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2017/setembro/04/2a-Apresentacao-CIT-Final.pdf

Moinhos, M. V. C., Lordelo, E, R., & Moura, M. L. S. (2007). Metas de socialização de mães baianas de diferentes contextos socioeconômicos. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, 17(1), 114-125. https:// doi.org/10.7322/jhgd.19820

Pacheco, J. T. B., & Hutz, C. S. (2009). Variáveis familiares preditoras do comportamento anti-social em adolescentes autores de atos infracionais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 25(2), 213-219. https://dx.doi.org/10.1590/S0102- 37722009000200009

Parenti, T. (2018). Bioestatística. Grupo A.

Romero, M. P. (2015). Coparentalidade: Desafios para o casamento contemporâneo [Unpublished master’s thesis]. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resu ltado&nrSeq=26726@1

Sabbag, G. M., & Bolsoni-Silva, A. T. (2015). Interações entre mães e adolescentes e os problemas de comportamento. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 67(1), 68-83. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S18095 2672015000100006&lng=pt&tlng=pt

Salvo, C. G. D., Silvares, E. F. M., & Toni, P. M. (2005). Práticas educativas como forma de predição de problemas de comportamento e competência social. Estudos de Psicologia, 22(2), 187-95. https://doi.org/10.1590/s0103- 166x2005000200008

Sampaio, I. T. A., & Gomide, P. I. C. (2017). Inventário de estilos parentais (IEP) – gomide (2006) percurso de padronização e normatização. Psicologia Argumento, 25(48), e15. https://doi.org/10.7213/rpa.v25i48.19675

Schmidt, B., Staudt, A. C. P., & Wagner, A. (2016). Intervenções para promoção de práticas parentais positivas: uma revisão integrativa. Contextos Clínicos, 9(1), 2-18. https://dx.doi.org/10.4013/ctc.2016.91.01

Silva, A. J. N., Costa, R. R., & Nascimento, A. M. R. (2019). As implicações dos contextos de vulnerabilidade social no desenvolvimento infantojuvenil: da família à assistência social. Pesquisas e Práticas Psicossociais, 14(2), 1-17. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-89082019000200007&lng=pt&tlng=pt

Trepat, E., Granero, R., & Ezpeleta, L. (2014). Lasprácticas educativas de los padres como variables mediadoras entre lapsicopatología parental y eltrastorno negativista desafi ante enpreescolares. Psicothema,26(4), 497-504. https://doi.org/10.7334/psicothema2014.102

Valente, J. Y., Cogo-Moreira, H., & Sanchez, Z. M. (2017). Gradient of association between parenting styles and patterns of drug use in adolescence: a latent class analysis. Drug and Alcohol Dependence, 180, 272-78. https://doi.org/10.1016/j.drugalcdep.2017.08.015

Valente, J. Y., Moreira, T. C., Ferigolo, M., & Barros, H. M. T. (2019). Randomized clinical trial to change parental practices for drug use in a telehealth prevention program: a pilot study. Jornal de Pediatria, 95(3), 334-41. https://doi.org/10.1016/j.jped.2018.02.004

Zerbetto, S. R., Ruiz, B. O., Galera, S. A. F., & Zanetti, A. C. G. (2018). As relações familiares com adolescentes usuários de substâncias psicoativas: percepção dos pais. Revista Eletrônica de Enfermagem, 20(20), 1-10. https://doi.org/10.5216/ree.v20.46353

Downloads

Published

2023-01-19

How to Cite

MENEZES, H. M., GOMES, L. B., & NUNES, C. R. de O. (2023). Parenting practices and referral to a juvenile psychosocial care reference center. Psychological Studies, 39. Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7269