Adolescence as viewed through blogs

Authors

  • Priscilla CAIROLI Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Gabriel Chittó GAUER Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Keywords:

Adolescence, Blogs, Internet, Writing

Abstract

The use of blogs, as a place for adolescents to write about their experiences, is a growing contemporary phenomenon. The purpose of the present article is to analyze the writing contained in blogs in the make-up of the adolescent subject, from a psychoanalytic perspective. The topic was approached through a review of relevant literature starting with Freud’s legacies about writing, moving on to the work of contemporary psychoanalysts who are researching the subject. Afterwards, issues are presented related to changes experienced in adolescence, as a subjective event, coupled with the writing at that point of time in their life. Finally, some considerations are proposed about writing on the internet and about blogs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberti, S. (2002). O adolescente e seu pathos. Psicologia USP, 13 (2), 183-202.

Alberti, S. (2004). O adolescente e o outro Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Allouch, J. (1995). Letra a letra: transcrever, traduzir, transliterar. Rio de Janeiro: Campo Matêmico.

Backes, C. (2004). A reconstituição do espelho. In A. M. Costa, C. Backes, V. Rilho & L. F. L. Oliveira (Orgs.), Adolescência e experiência de borda (pp.29-41). Porto Alegre: UFRGS.

Bartucci, G. (2001). Entre o mesmo e o duplo, inscreve-se a alteridade. Psicanálise freudiana e escritura borgiana. In G. Bartucci (Org.), Psicanálise, literatura e estéticas de subjetivação (pp.369-385). Rio de Janeiro: Imago.

Benjamin, W. (1992). O Narrador. In Sobre arte, técnica, linguagem e política. Lisboa: Relógio D'Água Editores.

Birman, J. (2001). A escrita em psicanálise. In G. Bartucci (Org.), Psicanálise, literatura e estéticas de subjetivação, (pp.185-196). Rio de Janeiro: Imago.

Calligaris, C. (1997). Verdades de autobiografias e diários íntimos Recuperado em maio 5, 2006, disponível em www.cpdoc.fgv.br/revista/arq/236.pdf

Chartier, R. (2002). Os desafios da escrita. São Paulo: UNESP.

Chassot, A. (2005). Escrever diários como uma forma de colecionismo. Episteme, 10 (20), 55-70.

Costa, A. M. (2001). Corpo e escrita: relações entre memória e transmissão de experiência. Rio de Janeiro: Relume Dumará

Costa, A. M. (2004). A transicionalidade na adolescência. In A. M. Costa, C. Backes, V. Rilho & L.F.L. Oliveira (Orgs.), Adolescência e experiência de borda (pp.165-193). Porto Alegre: UFRGS.

Coutinho, L. G. (2005). A adolescência na contemporaneidade: ideal cultural ou sintoma social? Revista Pulsional, 18 (181), 16-23.

Freud, S. (1969a). Escritores criativos e devaneios. In J. Strachey (Ed.), Edição standard brasileira das obras psicológicas e completas de Sigmund Freud (Vol. 9, pp.147-158). Rio de Janeiro: Imago (Originalmente publicado em 1908).

Freud, S. (1969b). Notas psicanalíticas sobre um relato autobiográfico de um caso de paranóia. In J. Strachey (Ed.) Edição standard brasileira das obras psicológicas e completas de Sigmund Freud (Vol. 12, pp.15-108). Rio de Janeiro: Imago (Originalmente publicado em 1911).

Freud, S. (1969c). Breves escritos: carta à dra. Hermine von Hug-Hellmuth. In J. Strachey (Ed.), Edição standard brasileira das obras psicológicas e completas de Sigmund Freud (Vol. 14, p.385). Rio de Janeiro: Imago (Originalmente publicado em 1915).

Freud, S. (1969d). Uma nota sobre o bloco mágico. In J. Strachey (Ed.), Edição Standard brasileira das obras psicológicas e completas de Sigmund Freud (Vol. 19, pp.283-290). Rio de Janeiro: Imago (Originalmente publicado em 1925).

Freud, S. (1969e). Extratos dos documentos dirigidos a Fliess: carta 52. In J. Strachey (Ed.), Edição Standard brasileira das obras psicológicas e completas de Sigmund Freud (Vol. 1, pp.317-324). Rio de Janeiro: Imago. (Originalmente publicado em 1950).

Giongo, A. L. (2004). Diga-me com quem andas. In A.M. Costa, C. Backes, V. Rilho & L.F.L. Oliveira (Orgs.), Adolescência e experiência de borda (pp.89-99). Porto Alegre: UFRGS.

Kehl, M. R. (2000). Função fraterna. Rio de Janeiro: Relume-Dumará

Kehl, M. R. (2001). Prefácio. In A. Costa. Corpo e escrita: relações entre memória e transmissão de experiência (pp.11-24). Rio de Janeiro: Relume-Dumará

Kehl, M. R. (2004). O espetáculo como meio de subjetivação. In E. Bucci & M. R. Kehl. Videologias (pp.43-62). São Paulo: Bointempo.

Lacan, J. (1998). Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Lacet, C. (2003). Considerações sobre a letra e a escrita na clínica psicanalítica. Estilos da Clínica, 8 (14), 50-59.

Lemos, A. (2002). A arte da vida: diários pessoais e webcams na internet. Anais do XXV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Salvador. Recuperado em junho 20, 2006, disponível em http://reposcom.portcom.intercom.org.br/dspace/bitstream/1904/18835/1/ 2002_NP8lemos.pdf

Lévy, P. (1996). O que é virtual? São Paulo: Editora 34.

Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo: Editora 34.

Lima, M. C. (2003). Corpo em escrita: considerações acerca da linguagem alegórica como dispositivo de construção do sujeito adolescente. In I. Costa, A. Holanda, F. Martin & M. Tafuru (Orgs.), Ética, linguagem e sofrimento (pp.65-73). Brasília: ABRAFIPP.

Oliveira, L. F. L. (2004). A representação e a afirmação subjetiva: a passagem da pulsão pela língua na adolescência. In A. M. Costa, C. Backes, V. Rilho & L.F.L. Oliveira (Orgs.), Adolescência e experiência de borda (pp.73-87). Porto Alegre: UFRGS.

Poli, M. C. & Becker, A. L. (2004). Adolescência: uma abordagem na psicanálise lacaniana. In M. Macedo. Adolescência e psicanálise: intersecções possíveis (pp.133-146). Porto Alegre: EDIPUCRS.

Rassial, J. J. (1997). A Passagem adolescente: da família ao laço social Porto Alegre: Artes e Ofício.

Rassial, J. J. (1999). O adolescente e o psicanalista. Rio de Janeiro: Companhia de Freud.

Recuero, R. (2003). Warblogs: os weblogs, o jornalismo online e a guerra no Iraque. Verso e Reverso, 37, 57-76.

Rickes, S. (2002). A escritura como cicatriz. Educação e Realidade, 27 (2), 51-71.

Rickes, S. (2003). Escrita da clínica e transmissão da psicanálise. Revista da APPOA: Variantes da Cura, 25 (23), 119-133.

Rodulfo, R. (1997). Um novo ato psíquico: a inscrição ou a escrita do nós na adolescência. In Associação Psicanítica de Porto Alegre. Adolescência entre o passado e o futuro (pp.271-280). Rio de Janeiro: Artes e Ofício.

Ruffino, R. (1993). Sobre o lugar da adolescência na teoria do sujeito. In C.R. Rappaport (Org.), Adolescência abordagem psicanalítica (pp.25-57). São Paulo: EPU.

Santos, R. P. (2006). Invenção possível de si num espaço virtual. Narrar - Construir - Interpretar, 30, 145-151.

Schittine, D. (2004). Blog: comunicação e escrita íntima na internet Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Sibilia, P. (2003). Os diários íntimos na internet e a crise da interioridade psicológica. In A. Lemos & P. Cunha (Org.), Olhares sobre a cibercultura (pp.139-152). Porto Alegre: Editora Sulina.

Sibilia, P. (2005). A vida como relato na era do fast-forward e do real time: algumas reflexões sobre o fenômeno dos blogs. Revista de Biblioteconomia e Comunicação, 11 (2), 35-51.

Sousa, E. (1997). O eus nos textos: escrito de adolescentes. In Associação Psicanalítica de Porto Alegre. Adolescência entre o passado e o futuro (pp.203-211). Rio de Janeiro: Artes e Ofício.

Turkle, S. (1989). O segundo eu: os computadores e o espírito humano. Lisboa: Editorial Presença.

Published

2009-06-30

How to Cite

CAIROLI, P. ., & GAUER, G. C. . (2009). Adolescence as viewed through blogs. Psychological Studies, 26(2). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7060