PARENTS INVOLVEMENT: MOTIVATING CHILDREN STUDY SKILLS
Keywords:
children, parents, educational counseling, family relation, reading habitsAbstract
Psychologists have been requested to offer parents guidance, regarding the influence of their attitudes on their children academic performance. Both school and family are considered important institutions for the children socialization and education, and there are positive effects on the parents’ involvement in academic life of their children. The parents guidance should avoid behavioral problems, providing parents participation on their children academic activities through motivation and feedback, that implies children
assistance and monitoring of their daily activities and academic process. The parents involvement with their children academic life must be motivated as it can provide benefits to academic success/led to the academic success. Guidelines focused on the development of learning facilitating behaviors
were the purpose of this present study in order to promote an achieve parents participation on their children academic life.
Downloads
References
Biasoli-Alves, Z.M.M. (1997). Contribuições da psicologia ao cotidiano da escola: necessárias e adequadas? Paidéia, 12 (13), 77-95.
Bomtempo, E. (1997). Brincando se aprende: uma trajetória de produção científicaTra-balho de Livre-Docência. Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo.
Cooper, H., Lindsay, J.J., & Nye, B. (1999). Homework in the home: How student, family, and parenting-style differences relate to the homework process. Contemporary Educational Psychology, 25, 464-487.
Ferhamann, P.G., Keith, T.Z., & Reimers, T.M. (1987). Home influence on school learning: Direct and indirect effects of parental involvement on high school grades. Journal of Educational Research, 80, 330-337.
Grolnick, W., & Slowiaczek, M.L. (1994). Parent's involvement in children's schooling: A multidimensional conceptualization and motivational model. Child Development, 65, 237-252.
Guilhardi, H.J. (1998, 20 de novembro). Reflexos da infância. Folha de Londrina
Hübner, M.M. (1999). Contingência e regras familiares que minimizam problemas de estudo: a família pró-saber. In R.R. Kerbauy & R.C. Wielenska (Orgs.). Sobre Comportamento e Cognição: Psicologia Comportamental e Cognitiva da reflexão teórica à diversidade na aplicação (p.251-256). Santo André: ARBytes.
Hubner, M.M., & Marinotti, M. (2000). Crianças com dificuldades escolares. In E.F.M. Silvares (Org.). Estudo de caso em psicologia clínica comportamental Infantil 2: Estudos Indivi-duais (p.259-304). Campinas: Papirus.
Marinho, M.L. (2001). Subsídios ao terapeuta para análise e tratamento de problemas de comportamento em crianças: quebrando mitos. In M.L. Marinho & V.E. Caballo (Orgs.). Psicologia clínica e da saúde (p.3-31). Londrina: UEL.
Marinho, M.L. (2002). Un programa estructurado para el entrenamiento de padres. In V.E. Caballo & M.A. Simón (Orgs.). Manual de psicología clínica infantil y del adolescente. Trastornos específicos (p.417-443). Madrid: Pirámide.
Marturano, E.M. (1999). Recursos no ambiente familiar e dificuldades de aprendizagem na escola. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 15, 135-142.
Skinner, B.F. (1991). Questões recentes na análise comportamental Campinas: Papirus.
Soares, M.R.Z. (2002). A criança hospitalizada: análise de um programa de atividades preparatórias para o procedimento médico de inalação Tese de doutorado, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo.
Souza, S.R. (2000). Aplicação do procedi-mento de construção de anagramas com pais de crianças com dificuldades escolares Tese de doutorado, Universidade de São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria Rita Zoéga SOARES, Sílvia Regina de SOUZA, Maria Luiza MARINHO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.