KNOWLEDGE IN PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT

Authors

  • Ana Paula Porto NORONHA Universidade São Francisco
  • João Carlos ALCHIERI Universidade Federal do Rio Grande do Sul/Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Keywords:

Psychological assessment, psychological tests, learning of assessment

Abstract

The present study had as aim to analyze the knowledge of psychology students regarding contents related to the psychological assessment. Participated 342 students, from an institution of education in the interior of the province of São Paulo and other of Rio Grande do Sul. For the accomplishment of the study a 45 items test was elaborated with dichotomy questions, whose objective was to investigate the concept of assessment,
the use of tests and the learning of tests. The results have indicated that there was difference among the groups and that students without courses of
psychological assessment have gotten better performances than the ones.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCHIERI, J. C. & Bandeira, D. R. (2002). Ensino da Avaliação Psicológica noBrasil. Em R. Primi (Org.). Temas em Avaliação Psicoló-gica (pp.35-39). Campinas: Impressão Digital do Brasil Gráfica e Editora Ltda.

ALCHIERI, J.C. (2000). Base de dados sobre os instrumentos psicológicos no Brasil. Trabalho apresentado na XXI Reunião da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia, Serra Negra, SP.

ALCHIERI, J.C. & Cruz, R.M. (2001) Recursos técnicos e estratégias utilizadas no ensino da avaliação psicológica nas universidades da região sul do Brasil. Anais do 28ş Congresso Interamericano de Psicologia CD-ROM.

ALMEIDA, L. S. (1999). Avaliação Psicológica: exigências e desenvolvimentos nos seus métodos. Em S. M. Wechsler & R. S. L. Guzzo (Orgs.). Avaliação psicológica pers-pectiva internacional (pp.41-55). São Paulo: Casa do Psicólogo.

ALVES, I. C. B. (2002). Instrumentos disponíveis no Brasil para avaliação da inteligência. Em R. Primi (Org.). Temas em Avaliação Psicológica (pp. 80-102). Campinas: Impressão Digital do Brasil Gráfica e Editora Ltda.

ALVES, I. C. B., Alchieri, J. C. & Marques, K. (2001). Panorama geral do ensino das técnicas de exame psicológico no Brasil. I Congresso de Psicologia Clínica - Programas e Resumos Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 10-11.

ALVES, I.C.B. (2000). As atividades práticas no ensino das Técnicas de Exame Psicológico. Anais do VIII Simpósio Brasileiro de Pesquisa e Intercâmbio Científico, Águas de Lindóia/SP, 171.

ARIBI, N. V., & Cavalini, S. F. S. (1999). Testes de nível intelectual: como e por quê ensiná-los. Anais do VIII Congresso Nacional de Avaliação Psicológica Porto Alegre/RS, p. 62-68.

AVOGLIA, H.R.C. (1997). Observação Partici-pativa como Estratégia de Ensino de Técnicas de Exame Psicológico. Boletim de Psicologia, XLVII, 107, 107-110.

AVOGLIA, H.R.C., Castro, D.S. & Custódio, E.M. (1999). Avaliação Psicológica e Psicologia Social: relato de uma experiência de ensino interdisciplinar. Programa e Pôsteres. VIII Congresso Nacional de Avaliação Psicológica. Desafios para um Novo Milênio, 61.

BANDEIRA, D.R., Argimon, I.L., Alchieri, J.C., Oliveira, M.S. & Werlang, B.G. (s/d). O Ensino de Testes Psicológicos nas Universidades do Rio Grande do Sul. Texto não publicado.

BROMBERG, M.H.P.F. (1997). O Ensino das Técnicas de Exame Psicológico: Aspectos Práticos e Metodológicos ou de Quando o Sujeito passa a ser Cliente. Boletim de Psicologia, XLVII, 107, 101-105.

Bueno, R.M.G. (1995). Ensino e Pesquisa. Boletim de Psicologia, XLV,102, 23-25.

CALEJON, L.M. & Santos, M.R.M. (2001). Ensino de Testes psicológicos e a formação do psicólogo. Anais do IV Encontro da Sociedade Brasileira de Rorschach e outras Técnicas de Avaliação Psicológica, 164.

CALEJON, L.M. & Vistué, A. (1994). Contribuição do Ensino de TEAP para Construção da Identidade Profissional do Psicólogo. Programa e Resumos. I Encontro de Técnicas de Exame Psicológico: Ensino, Pesquisa e Aplicações, 2.

CASTRO, P.F. (1998). O Ensino de Rorschach em uma Amostra Brasileira. Psicologia, Ciência e Profissão, 21 (1), 46-53.

CASTRO, P.F. (2001). Reflexões acerca do ensino e aprendizagem do Rorschach na realidade brasileira. Anais do IV Encontro da Sociedade Brasileira de Rorschach e outras Técnicas de Avaliação Psicológica, Itatiba/SP, 59-60.

CUSTÓDIO, E.M. & Duarte, W.F. (1986). O Ensino de Técnicas de Exame Psicológico nos Cursos de Psicologia. Suplemento de Ciência e Cultura, 38 (7), 1055.

CUSTÓDIO, E.M. (1995). O Ensino das Técnicas de Exame Psicológico. Boletim de Psicologia, XLV, 102, 27-34.

GOMES, I.C. & Noffs, M.H. (1999). O Ensino de Técnicas Projetivas Gráficas no curso de Psicologia em duas instituições, particular e pública. PSIC Revista da Vetor Editora, 1(1), 18-29.

GUZZO, R. S. L. (2001). Laudo psicológico: a expressão da competência profissional. Em L. Pasquali (Org.). Técnicas do Exame Psicológico TEP Volume I: Fundamentos das Técnicas Psicológicas (155-170). São Paulo: Casa do Psicólogo.

JACQUEMIN, A. (1995). Ensino e Pesquisa sobre Testes Psicológicos. Boletim de Psicologia, XLV,102, 19-21.

LIMA, R.A. (1999). O Reflexo das Atividades Práticas no Processo de Ensino-Aprendizagem das Técnicas de Exame Psicológico. Programa e Resumos do II Encontro sobre Psicologia Clínica, 76-77.

LIMA, R.A. (2001). O Reflexo das Atividades Práticas no Processo de Ensino-Aprendizagem das Técnicas de Exame Psicológico. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 3 (2), 55-69.

NORONHA, A. P. P. (1999). Avaliação psicológica: usos e problemas com ênfase nos testes. Tese de Doutorado. Instituto de Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 154p.

PACHECO, A.L.P.B. & Takahashi, F. (1999). Avaliação Psicológica e sua Instrumentalização na Formação do Psicólogo. Programa e Pôsteres. VIII Congresso Nacional de Avaliação Psicológica. Desafios para um Novo Milênio, 42.

PEREIRA, A. P. C., & Carellos, S. D. M. S. (1995). Examinando o Ensino das Técnicas de Exame Psicológico. Cadernos de Psicologia, 3(4), 33-36.

PRIMI, R. & Munhóz, A. M. H. (1998). Um estudo sobre proficiência na disciplina de Técnicas de Avaliação Psicológica (TEP). PSICO-USF, 3 (2), 75-86.

ROCHA Jr. A. (1994). A Importância das Atividades Práticas para o Aprendizado de Técnicas de Exame Psicológico. Programa e Resumos. I Encontro de Técnicas de Exame Psicológico: Ensino, Pesquisa e Aplicações, 3.

ROCHA Jr. A. & Castro, P. F. (1997). A Importância das Atividades Práticas no Ensino de Técnicas de Exame Psicológico. Anais. VII Encontro Nacional sobre Testes Psico-lógicos e I Congresso Ibero-Americano de Avaliação Psicológica, 288.

SCHWARZ L. R. (1996). A Importância da Vivência na Aprendizagem das Técnicas Projetivas de Personalidade. Programa e Resumos. II Encontro de Técnicas de Exame Psicológico: Ensino, Pesquisa e Aplicações, 58.

SOUZA, A. S. L. (1997). O ensino das cadeiras de Técnicas do Exame Psicológico. Boletim de Psicologia, v. XLVII n.107 jul/dez, 95-99.

VASCONCELOS, Z. B. & Toledo de Santana, C. M. (2001). O Ensino das Técnicas de Exame Psicológico na Universidade Federal da Paraíba. Anais do I Congresso de Psicologia Clínica. Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 207-208.

Published

2004-04-30

How to Cite

NORONHA, A. P. P. ., & ALCHIERI, J. C. . (2004). KNOWLEDGE IN PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT. Psychological Studies, 21(1). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6693