THE USE OF SELF-RELATED EXPERIENCE AS AN INSTRUMENT TO PROFESSIONAL GUIDANCE’S EVALUATION AND INTERVENTION
Keywords:
Professional Guidance, decision’s making, adolescentsAbstract
The aim of this work was to describe the self-related experience of adolescents
that participate in of groups of Professional Guidance in relation to the
common aspects of the entrance and exit condition of the program. Were
analyzed writing reports of 18 adolescents between 15 and 17 years old, who
participated of 2 groups of Professional Guidance in a Brazilian public
university, on the pre-orientation and post-orientation condition. The results
show 3 major themes approached in the pre-orientation condition: 1) the
decision’s difficulties; 2) the childhood professions; 3) the parent’s influence.
In the post-orientation condition, the themes were: 1) Increase of selfknowledge
and knowledge about the professions; 2) Learning of decision’s
making process; 3) Grateful for the guidance’s work. The conduction and
handling of the Professional Guidance’s programs can be improved through
the comprehension about the experiences that the adolescents share in the
groups.
Downloads
References
AMATUZZI, M. M. (1996). Apontamentos acerca da pesquisa fenomenológica. Estudos de Psicologia. 13 (1), 5-10.
GIACAGLIA, L. R. (2000). As Atividades para Orientação Vocacional São Paulo: Pioneira Educação.
LEVENFUS, R. S. (2002). O uso da autobiografia na orientação vocacional. In: Levenfus, R. S. & Soares, D. H. P. (Orgs.). Orientação vocacional ocupacional: novos achados teóricos, técnicos e instrumentais para a clínica, a escola e a empresa. Porto Alegre: Artmed.
LEVENFUS, R. S. & Nunes, M. L. T. (2002). Principais temas abordados por jovens centrados na escolha profissional.In: Levenfus, R. S. & Soares, D. H. P. (Orgs.). Orientação vocacional ocupacional: novos achados teóricos, técnicos e instrumentais para a clínica, a escola e a empresa. Porto Alegre: Artmed.
LUCCHIARI, D. H. P. S. (Org.) (1993). Pensando e Vivendo a Orientação Profissional São Paulo: Summus.
MAGALHÃES, M. O. (2002). O uso de histórias de vida na orientação de carreira: um enfoque construtivista. In: Levenfus, R. S. & Soares, D. H. P. (Orgs.). Orientação vocacional ocupacional: novos achados teóricos, técnicos e instrumentais para a clínica, a escola e a empresa. Porto Alegre: Artmed.
MOURA, C. B. (2001). Orientação profissional sob o enfoque da Análise do Comportamento. Londrina: Editora da UEL.
OAKLANDER, V. (1980). Descobrindo crianças: abordagem gestáltica com crianças e adolescentes. São Paulo: Summus.
OLIVEIRA, M. B. L. & Chakur, G. S. R. (1997). A escolha profissional: necessidades e aspirações dos jovens concluintes do 2ş grau. In:Simpósio Brasileiro de Orientadores Profissionais, 3, Canoas. Anais... Canoas: ULBRA.
OLIVEIRA, M. B. L.; Chakur, G. S. R. & Momma, A. M.(1997). Desenvolvimento de técnicas grupais: socializando o atendimento. In:Simpósio Brasileiro de Orientadores Profissionais, 3, Canoas. Anais... Canoas: ULBRA.
POLSTER, E. (1987). Every person's life is worth a novel Nova York: Norton & Co.
SOARES, D. H. P. (1987). O Jovem e a Escolha Profissional Porto Alegre: Mercado Aberto.
________. (2002). A melhor escolha para o momento. Jornal Hoje em Dia, Belo Horizonte, 12 maio.
VASCONCELLOS, M. J. E.; Oliveira, A. L. Q. & Carvalho, M. A. V. (1976). Curso de Informação Profissional. Belo Horizonte: Vigília; Rio de Janeiro: FENAME.
WHITE, M.; Epston, D. (1990). Narrative means to therapeutic ends. New York: Norton.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cynthia Borges de MOURA, Ana Claudia Paranzini SAMPAIO, Mirtes Viviani MENEZES, Lígia Deise RODRIGUES

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.