POSSIBLE INTERVENTIONS OF THE EDUCATIONAL PSYCHOLOGIST: THE GROUP AS A PLACE OF EDUCATIONAL CHANGES
Keywords:
historical-cultural psychology, zone of proximal processes, teacher-children interactionsAbstract
This work was an intervention in Educational Psychology with a teacher and 21 children in a Child Care Institution. The group investigated was
not considered as part of the institution and the teacher did not know what to do with the children. Based on the presupposition of the historicalcultural psychology, the objective of this work was to change the teacher’s
comprehension of concept of mediation, as well as to give new meanings to the relations in the classroom, focusing the processes of learning and development. The intervention was done in the classroom with the teacher and the children, during 12 encounters elaborated in cooperation with the teacher, having the objective of creating Zones of Proximal Processes as
a procedure of intervention. In the end of the encounters it was possible to perceive changes in the interactions between teacher and children, they
occupied different places in the classroom, played different roles and so new meanings to the interactions were given.
Downloads
References
ANDRADA, E.G.C. Entre o dever-fazer e o viver da criança: a significação das regras nas interações bebês-professora-bebês. UFSC, 2001. Dissertação de Mestrado, Programa de pós-graduação em Psicologia.
CERISARA, A.M. Educar e cuidar, por onde anda a educação infantil? In: Perspectiva: Florianópolis, v.17, Especial, p.1-38,1999.
GAYOTTO, M.L.C. (Org.) Creches: desafios e contradições da criação coletiva da criança pequena, SP: Ícone, 1992.
GÓES, M.C.R. Os modos de participação do outro nos processos de significação do sujeito. In: Temas em Psicologia, Sociedade Brasileira de Psicologia, 1, p.1-15, 1993.
GÓES, M.C.; SMOLKA, A.L.; PINO, A. A constituição do Sujeito: uma questão recorrente? In: WERTSCH, P. DELRIO, e ALVAREZ. Estudos Socioculturais da Mente, POA: Artes Médicas, p.143-158, 1998.
GUIRADO, Marlene. Psicologia Institucional SP: EPU, 1987.
OLIVEIRA, Z.M.R. (Org.) Educação Infantil: muitos olhares, SP: Cortez, 1995.
OLIVEIRA, Z.M.R. (Org.) A criança e seu desenvolvimento: perspectivas para se discutir a educação infantil. SP: Cortez, 2000.
PINO, A. Processos de Significação e Constituição do Sujeito, In: Temas em Psicologia, nş1, p.17-23, 1993.
PINO, A. Semiótica e Cognição na Perspectiva Histórico Cultural. In: Temas em Psicologia, nş2, p. 31-39, 1995.
SARMENTO, M. e PINTO, M. As crianças, contextos e identidades. Coleção Infans, Centro de Estudos da Criança, Universidade do Minho, 1997.
VYGOTSKY, L.S. The genesis of higher mental function. In: WERTSCH, J. The concept of activity in Soviet psychology. New York: Sharpe, 1981.
WARSCHAUER, Cecília. A Roda e o Registro: uma parceria entre o professor, alunos e conhecimento. RJ: Paz e Terra, 1993.
WERTSCH, J. Vygotsky y la formacción de la mente. Barcelo: paidos, 1988.
ZANELLA, A.V. Aproximaciones a la Temática de la Constitución del Sujeto en Vygotsky y E. Morin. In: Psykhe, v.9, nş2, p.75-81, 2000.
ZANELLA, A.V. Vygotsky: contribuições à Psicologia e o conceito de Zona de Desenvolvimento Proximal. Itajaí: Univali, 2001.
ZANELLA, A.V.; ANDRADA, E.G.C. Processos de significação, brincadeira e relações professora-bebês: problematizando a questão da constituição do sujeito, 2001. (artigo encaminhado para publicação).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Edla Grisard Caldeira de ANDRADA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.