PLAYING GAMES WITH CHILDREN IN HOSPITAL
Abstract
This article investigates the importance of ludical activities with children in hospital. It also demonstrates how it is used by the psychologist, the hospital staff and the patient’s family. Playing is considered an activity which helps the work of the professionals of health because it leads to the patient better adaptation and cooperation towards medical procedures. Therefore, ludical activities should be offered in the hospitals because they help overall children’s development improving their behavioural repertoire.
Downloads
References
AZEVEDO, M. R. Z. S. (1999). Papel e Importância do Lúdico para Profissionais da Saúde: Análise de Jogos e Brincadeiras no Contexto Hospitalar. Dissertação de Mestrado, Departamento de Educação, Universidade Estadual de Londrina, Pr.
BOMTEMPO, E., Hussein, C. L., & Zamberlan, M. A. T. (1986). Psicologia do Brinquedo: Aspectos teóricos e metodológicos. São Paulo: Nova Stella.
CECCIM, R. B., & Carvalho, P. R. A. (1997). Criança Hospitalizada: atenção integral como escuta à vida. Porto Alegre: UFRGS.
COSTA Jr., Á. L. (1999). Psicooncologia e Manejo de Procedimentos Invasivos em Oncologia Pediátrica; Uma Revisão de Literatura. Psicologia: Reflexão e Crítica, 12(1), 107-118.
DUARTE, E. R. M., Muller, A. M., Bruno, S. M. A., & Duarte, A. L. S. (1987). A utilização do brinquedo na sala de recuperação: um recurso a mais para a assistência de enfermagem à criança. Revista Brasileira de Enfermagem, 40(1), 74-81.
GOTTFRIED, A. W., & Brown, C. C. (1986). Play interactions: The contribution of play material and parental involvement in children's development. Lexington: Lexington Books.
GUIMARÃES, S. S. (1988). A Hospitalização na Infância. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 4(2), 102-112.
GUIMARÃES, S. S. (1999). Psicologia da Saúde e doenças crônicas. In R. R. Kerbauy (Org.),Comportamento e Saúde: explorando alternativas (pp.22-45). Santo André, SP: ARBytes.
HUERTA, E. P. N. (1996). Preparo da criança e família para procedimentos cirúrgicos: Intervenção de enfermagem. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 30(2), 340-53.
JASINSKI, D. M. (2000). Use of play therapy in same day pediatric surgery; Impact on patient and parent anxiety and level of parent satisfaction. The Catolic University of America, Degree DNSc.
LINDQUIST, I. (1993). A criança no hospital: terapia pelo brinquedo. São Paulo: Scritta.
LIPP, M. E. N. (2000). Crianças estressadas: Causas, sintomas e soluções. Campinas: Papirus.
MIYASAKI, M. C. O.; Amaral, V. L. A. R.; Salomão, J. B. (1999). Asma na infância: dificuldades no manejo da doença e problemas comportamentais. In R. R. Kerbauy (Org.), Comportamento e Saúde: explorando alternativas (pp.99-118). Santo André, SP: ARBytes.
RANNA, W., Jacob, C. M. A., Sakata, C. K., Valente, M. T., Ferrari, V. P. M. (1992). Atuação da Equipe Multidisciplinar em Enfermaria Pediátrica com pais participantes. Revisões e Ensaios.
RIBEIRO, C. A. R. (1991). O efeito da utilização do brinquedo terapêutico pela enfermeira pediatra, sobre o comportamento de crianças recém-hospitalizadas. Revista da Escola de Enfermagem, 25(1), 41-60.
ROBERTS, M. C., & McNeal, R. E. (1995). Historical and Conceptual Foundations of Pediatric Psychology. In M. C. Roberts (Ed.), Handbook of Pediatric Psychology (pp. 3-18). New York: Guilford.
SANTOS, A. R. R. (2000). Psicooncologia pediátrica em um Hospital-Escola. In R. R. Kerbauy (Org.), Sobre Comportamento e Cognição: Conceitos, pesquisa e aplicação, a ênfase no ensinar, na emoção e no questionamento clínico(pp. 139-147). Santo André, SP: SET.
SILVA Jr., S. C. (2000). Fisiologia e Manejo da dor. In R. R. Kerbauy (Org.), Sobre Comportamento e Cognição: Conceitos, pesquisa e aplicação, a ênfase no ensinar, na emoção e no questionamento clínico (pp.133-138). Santo André, SP: SET.
SIKILERO, R. Morselli, R., & Duarte, G. (1997). Recreação: uma proposta terapêutica. Em R. Ceccim & P. Carvalho (Orgs.), Criança Hospitalizada: atenção integral como escuta à vida (pp. 59-65). Porto Alegre: Editora da Universidade.
SPERB, T. M., Mello, C. O., Goulart, C., & Ew, R. (1995). Brincar no Hospital: O que pensa e como age a equipe de profissionais de internação infantil de Porto Alegre. Projeto de Pesquisa, Porto Alegre: Instituto de Filosofia e Ciências Humanas.
WHALEY, L. F., & Wong, D. L. (1989). Enfermagem Pediátrica: Elementos Essenciais à Intervenção Efetiva. Rio de Janeiro: Guanabara.
WISHON, P. M., & Brown, M. H. (1991). Play and the young hospitalized patient. Early Child Development and Care, 72, 39-46.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria Rita Zoéga SOARES, Maria Aparecida Trevisan ZAMBERLAN
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.