How to facilitate groups on sexual and reproductive health
tips from adolescents for health professionals
Keywords:
Adolescents, Group processes, Health personnel, Qualitative research, Reproductive healthAbstract
Objective
The objective of this article is present results of an investigation that aimed to produce meanings with adolescents about the role of group facilitators, in the framework of preparatory conversations for group participation on sexual and reproductive health, and in the group assessments.
Method
This is a relational action survey, whose material described and reviewed derives from the transcription of preparation and evaluation of interviews carried out with 11 adolescents, before and after their participation in a group on sexual and reproductive health in a health unit. The groups’ discussions were based on social constructionist proposals.
Results
Our results indicate that it is essential for facilitators to build together with the adolescents both the work agenda and the conversational context of the group, anticipating possible fears, challenges and building imaginary preferable ways of handling tense situations.
Conclusion
This study contributes to the field of group practices, specifically to constructing and development of groups in a collaborative logic.
Downloads
References
Braun, V., & Clarke, V. (2021). Conceptual and design thinking for thematic analysis. Qualitative Psychology, 91(1), 3-26. http://dx.doi.org/10.1037/qup0000196
Downes, J., Bishop, P., Swallow, M., Olofson, M., & Hennessey, S. (2016). Collaborative action research for middle grades improvement. Educational Action Research, 24(2), 194-215. http://dx.doi.10.1080/09650792.2015.1058169
Gonzaga, D. K., & Lorenzi, C. G. (2019). Práticas colaborativas para intervenção em grupo com adolescentes e profissionais de saúde sobre sexualidade. Nova Perspectiva Sistêmica, 28(65), 82-97. https://doi.org/10.38034/nps.v28i65.539
Gonzaga, D. S. K., & Guanaes-Lorenzi, C. (2019). Colaboração com profissionais de saúde como princípio para desenvolvimento de ação com adolescentes. In M. A. Grandesso (Org.), Construcionismo social e práticas colaborativo-dialógicas: contextos de ações transformadoras (pp. 305-324). CRV.
Guanaes-Lorenzi, C. (2017). Recurso para a facilitação de grupos em um enfoque construcionista-social. In M. Grandesso (Org.), Práticas colaborativas e dialógicas em distintos contextos e populações (pp. 399-418). CRV.
Lion, C. M. (2017). Caminhando no contexto das práticas colaborativas e narrativas: experiências profissionais transformadas. Nova Perspectiva Sistêmica, 26(57), 21-36.
Lordello, S. R. M., & Costa, L. F. (2017). Intervenção grupal com mulheres cuja gravidez decorreu de violência sexual: uma leitura construcionista social. Nova Perspectiva Sistêmica, 26(59), 52-70.
Macedo, E. O. S., & Carvalho, A. S. A. V. (2019). O atendimento psicológico ao adolescente e o caráter terapêutico da orientação de pais: estudo de caso em terapia sistêmica individual. Nova Perspectiva Sistêmica, 28(64), 61-81. https://doi.org/10.38034/nps.v28i64.499
Magalhães, M., Cameira, M., Rodrigues, L., & Nogueira, C. (2019). Cyberbullying e comunicação de teor homofóbico na adolescência: estudo exploratório das suas relações. Psicologia Escolar e Educacional, 23, e195825.
Marchi-Costa, M. I., Braga, I. T., & Correr, R. (2021). Sexualidade, gênero e saúde: discursos colaborativos de adolescentes. In R. M. Macedo & T. E. Macedo (Orgs.), Com-vivendo com a adolescência nos dias atuais (pp. 19-42). CRV.
McNamee, S. (2020). Action research as ethical practice: coordinating voices, expanding possibilities. In L. Hersted, O. Ness, & S. Frimann (Ed.), Action research in a relational perspective (pp. 17-33). Routledge.
Moscheta, M. S., Souza, L. V., & Corradi-Webster, C. M. (2015). Social constructionist resources for investigating and working with groups in health-care. In E. Rasera (Org.), Social constructionist perspectives on group work. Taos Institute Publications.
Ness, O., Kvello, Ø., Borg, M., Semb, R., & Davidson, L. (2017). “Sorting things out together”: young adults’ experiences of collaborative practices in mental health and substance use care. American Journal of Psychiatric Rehabilitation, 20(2), 126-142. https://doi.org/10.1080/15487768.2017.1302369
Paiva, V., Antunes, M. C., & Sanchez, M. N. (2020). O direito à prevenção da Aids em tempos de retrocesso: religiosidade e sexualidade na escola. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, 24, 539-547. https://doi.org/10.1590/interface.180625
Pinheiro, O. (2013). Entrevista: uma prática discursiva. In M. J. Spink (Org.), Práticas discursivas e produção de sentidos no cotidiano (pp. 135-166). Cortez.
Rasera, E. F., & Guanaes-Lorenzi, C. (2020). Contributions of social constructionism to group work. In. S. McNamee, M. M. Gergen, C. Camargo-Borges, & E. F. Rasera (Eds.), The Sage handbook of social constructionist practice (pp. 160-170). Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781529714326
Rasera, E., & Japur, M. (2018). Grupo como construção social: aproximações entre construcionismo social e terapia de grupo (2nd ed.). Instituto Noos.
Salvendy, J. T. (1996). Seleção e preparação de pacientes e organização do grupo. In H. I. Kaplan & B. J. Sadock (Orgs.), Compêndio de psicoterapia de grupo (3rd ed., pp. 63-71). Artes Médicas.
Souza, L. V. (2018). Recursos dialógicos e seu uso em sala de aula no ensino superior: contribuições construcionistas sociais. Revista de Graduação USP, 3(1), 97-100. https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v3i1p97-100
Vicente, A., Japur, M., Cesar, A., Ruffino, C., & Russo, R. (2015). The construction of the conversational context of the group. In E. Rasera (Org.), Social constructionist perspectives on group work. Taos Institute Publications.
Yalom, I., & Lesczcz, M. (2006). Psicoterapia de grupo: teoria e prática. Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Domitila Shizue Kawakami Gonzaga, Larissa Mitsue Hebihara Fukuda, Carla Guanaes-Lorenzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.