Challenges of Indigenous Psychology in providing assistance to university students
Keywords:
Mental health in ethnic groups, Mental health services, Psychology, sychosocial support systems, StudentsAbstract
Objective
This article aims to discuss the approach of indigenous psychology in the care of indigenous students in a university framework.
Method
Using a qualitative method, this article presents a case study detailing the formation trajectory of the Rede de Escuta e Desaprendizagens Étnico-Subjetivas (Network of Ethno-Subjective Listen-ing and Unlearning) to review the application of the principles of indigenous psychology in sup-porting indigenous students and their families at Universidade Estadual de Campinas
(Unicamp, State University of Campinas), Brazil.
Results
The study highlighted the need to recognize different epistemologies for respectful therapeutic connections. Challenges were faced in the application of practices aligned with indigenous psychology, emphasizing co-authorship in sessions, valuing patients’ perspectives, and continuous unlearning. The study of the cultural elements of the ethnicities involved proved crucial to avoid the pathologization of indigenous worldviews and subjectivities.
Conclusion
Indigenous psychology presents itself as a tool for the changes in the cultural struggles, highlighting the gap in clinical approaches and the urgent need for further studies to develop personalized interven-tions for the care of the diverse indigenous ethnicities.
Downloads
References
Achatz, R. W., & Guimarães, D. S. (2018). An Invitation to Travel in an Interethnic Arena: Listening Carefully to Amerindian Leaders’ Speeches. Integrative Psychological and Behavioral Science, 52(4), 595-613. https://doi.org/10.1007/s12124-018-9431-0
Articulação Brasileira dos(as) Indígenas Psicólogos(as). (2022). Pintando a Psicologia de jenipapo e urucum: narrativas de indígenas psicólogos(as) no Brasil (Vol. 5). Casa Leiria.
Aty Guasu. (2023). Carta à reitoria da Universidade Estadual de Campinas. Assinada por N. Mendes, N. V. Cárceres, e V. Veron [Documento interno não publicado].
Ávila, L. A., Flake, T. A., Buzaid, A. V., Toledo, R. P., Lam, C., Leal, R. C. R. G., & Junqueira, R. (2023). Intervisão como instrumento de pesquisa e produção de conhecimento em saúde. Vínculo - Revista do Nesme, 20(1), 56-65. https://doi.org/10.32467/issn.1982-1492v20n1a7
Ayres, A. D., Brando, F. R., & Ayres, O. M. (2023). Presença indígena na universidade como retomada de território. Revista Brasileira de Educação, 28, e280060. https://doi.org/10.1590/S1413-24782023280060
Bailey, K. A. (2016). Racism within the Canadian university: Indigenous students’ experiences. Ethnic and Racial Studies, 39(7), 1261-1279. https://doi.org/10.1080/01419870.2015.1081961
Barreto, J. R. R. (2021). Educação intercultural e o intercâmbio de conhecimento indígena. In D. L. O. Montardo & R. C. Farias (Orgs.), Saberes e ciência plural: diálogos e interculturalidade em Antropologia (pp. 245-254). Editora da UFSC. https://doi.org/10.5007/978-65-5805-030-8
Barros, N. F. (2023). Existir e não pertencer - notas autoetnográficas de um cientista social no campo da saúde. Pontes Editores/Rede Unida.
Bergamaschi, M., Doebber, M., & Brito, P. (2018). Estudantes indígenas em universidades brasileiras: um estudo das políticas de acesso e permanência. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 99(251). https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3337
Beshai, S., Desjarlais, S. M., & Green, B. (2023). Perspectives of indigenous university students in Canada on mindfulness-based interventions and their adaptation to reduce depression and anxiety symptoms. Mindfulness, 14(3), 538-553. https://doi.org/10.1007/s12671-023-02087-7
Campo Aráuz, L., & Aparicio, M. (Orgs.) (2017). Etnografías del suicidio em América del Sur. Abya-Yala.
Castro-Gómez, S. (2007). La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. In R. Castro-Gomez & S. Gosfroguel (Eds.), El Giro Decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 78-98). Universidad Javeriana-Instituto Pensar; Universidad Central-IESCO; Siglo del Hombre.
Chahar Mahali, S., Beshai, S., & Wolfe, W. L. (2020). The associations of dispositional mindfulness, selfcompassion, and reappraisal with symptoms of depression and anxiety among a sample of indigenous students in Canada. Journal of American College Health, 69(8), 872-880. https://doi.org/10.1080/07448481.2020.1711764
Ciofalo, N., Dudgeon, P., & Nikora, L. W. (2022). Indigenous community psychologies, decolonization, and radical imagination within ecologies of knowledges. American Journal of Community Psychology, 69(3-4), 283-293. https://doi.org/10.1002/ajcp.12583
Comissão Permanente para os Vestibulares. (2023a). Vestibular Unicamp 2023 - Lista de 1ª chamada. https://www.comvest.unicamp.br/wp-content/uploads/2023/02/2.VI2023-UNICAMP-CH1.pdf
Comissão Permanente para os Vestibulares. (2023b). Vestibular Unicamp 2023 - Lista de 2ª chamada. https://www.comvest.unicamp.br/wp-content/uploads/2023/02/2.VI2023-UNICAMP-CH2.pdf
Conselho Federal de Psicologia. (2022). Referências técnicas para atuação de psicólogas (os) junto aos povos indígenas. Conselho Federal de Psicologia.
Conselho Regional de Psicologia de São Paulo. (2016). Povos indígenas e Psicologia. A procura do bem viver. São Paulo
El Kadri, M. R., Silva, S. E. S., Pereira, A. S., & Lima, R. T. S. (2021). Bem viver: saúde mental indígena. Rede Unida.
Faria, L. L., & Martins, C. P. (2023). “Terra é vida, despejo é morte”: Saúde e luta Kaiowá e Guarani. Psicologia: Ciência E Profissão, 43, e245337. https://doi.org/10.1590/1982-3703003245337
Figueiredo, L. C. M. (2009). Revisitando as psicologias: da epistemologia à ética das práticas e discursos psicológicos (5th ed.). Vozes.
Freire, P. (2002). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (25th ed.). Paz e Terra.
Gone, J. P. (2013). Redressing first nations historical trauma: Theorizing mechanisms for indigenous culture as mental health treatment. Transcultural Psychiatry, 50(5), 683-706. https://doi.org/10.1177/1363461513487669
Gone, J. P., Hartmann, W. E., Pomerville, A., Wendt, D. C., Klem, S. H., & Burrage, R. L. (2019). The impact of historical trauma on health outcomes for indigenous populations in the USA and Canada: A systematic review. The American Psychologist, 74(1), 20-35. https://doi.org/10.1037/amp0000338
Green, B. L. (2010). Culture is treatment: Considering pedagogy in the care of Aboriginal people. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, 48(7), 27-34. https://doi.org/10.3928/02793695-20100504-04
Groot, S., Rua, M., Awatere-Masters, B., Dudgeon, P., & Garvey, D. (2012). Ignored no longer: Emerging Indigenous researchers on Indigenous psychologies. Australian Community Psychologist, 24(1), 5-11.
Guimarães, D. S. (2020). Dialogical multiplication: Principles for an indigenous Psychology. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-26702-5
Guimarães, D. S. (2022). A tarefa histórica da Psicologia Indígena diante dos 60 anos da regulamentação da Psicologia no Brasil. Psicologia: Ciência E Profissão, 42, e263587. https://doi.org/10.1590/1982-3703003263587
Guimarães, D. S. (2023). Indigenous Psychology as a general science for escaping the snares of psychological. Integrative Psychological and Behavioral Science, 57, 381-389. https://doi.org/10.1007/s12124-022-09724-1
Hall, S. (2003). Da diáspora. Identidades e mediações culturais. Editora UFMG.
Henrich, J., Heine, S. J., & Norenzayan, A. (2010). The weirdest people in the world? Behavioral and Brain Sciences, 33(2-3), 61-83. https://doi.org/10.1017/S0140525X0999152X
Hop Wo, N. K., Anderson, K. K., Wylie, L., & MacDougall, A. (2020). The prevalence of distress, depression, anxiety, and substance use issues among Indigenous post-secondary students in Canada. Transcultural Psychiatry, 57(2), 263-274. https://doi.org/10.1177/1363461519861824
Hwang, K.-K. (2012). The epistemological goal of Indigenous Psychology. In K.-K. Hwang. Foundations of Chinese Psychology: Confucian Social Relations (Vol. 1, pp. 1-19). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-1439-1_1
Hwang, K.-K. (2023). An epistemological strategy for initiating scientific revolution against WEIRD Psychology. Integrative Psychological and Behavioral Science, 57(2), 361-380. https://doi.org/10.1007/s12124-022-09681-9
Instituto Socioambiental. (2024). Etnias do Rio Xié - Baré. Instituto Socioambiental. https://pib.socioambiental.org/pt/Povo:Baré
Jahoda, G. (2016). On the rise and decline of ‘indigenous psychology’. Culture & Psychology, 22(2), 169-181. https://doi.org/10.1177/1354067X16634052
Krenak, A. (2000). O eterno retorno do encontro. In B. Ricardo & F. Ricardo (Eds.), Povos Indígenas no Brasil 1996–2000. Instituto Socioambiental.
Langdon, E. J. (2007). Diversidade Cultural e os Desafios da Política Brasileira de Saúde do Índio. Saúde e Sociedade, 16(2), 7-12.
Laplantine, F. (2000). Aprender Antropologia. Editora Brasiliense.
Luna, W. F., Teixeira, K. C., & Lima, G. K. (2021). Mapeamento e experiências de indígenas nas escolas médicas federais brasileiras: acesso e políticas de permanência. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 25, e200621. https://doi.org/10.1590/interface.200621
Martins, C. P. (2021). Desaprender 8 horas por dia: Psicologia e saúde indígena. Fractal: Revista de Psicologia, 33(3), 192-198. https://doi.org/10.22409/1984-0292/v33i3/5846
Matarezio Filho, E. T. (2020). Do ponto de vista das moças: a circulação de afetos na Festa da Moça Nova dos Ticuna. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, 15(1), e20190065. https://doi.org/10.1590/2178-2547-BGOELDI-2019-0065
Medaets, C., Arruti, J. M., & Longo, F. (2022). O crescimento da presença indígena no ensino superior. Retrieved from https://pp.nexojornal.com.br/opiniao/2022/O-crescimento-da-presen%C3%A7aind%C3%ADgena-no-ensino-superior
Ministério da Saúde (Brasil). (2017). Perfil epidemiológico das tentativas e óbitos por suicídio no Brasil e a rede de atenção à saúde. Boletim Epidemiológico Secretaria de Vigilância em Saúde, 48(30).
Munduruku, D. (2012). O caráter educativo do movimento indígena brasileiro (1970 - 1990). Paulinas
Muthukrishna, M., Bell, A. V., Henrich, J., Curtin, C. M., Gedranovich, A., McInerney, J., & Thue, B. (2020). Beyond Western, Educated, Industrial, Rich, and Democratic (WEIRD) Psychology: Measuring and mapping scales of cultural and psychological distance. Psychological Science, 31(6), 678-701. https://doi.org/10.1177/0956797620916782
Oliveira, M. L. C., Dantas, C. R., Azevedo, R. C. S., & Banzato, C. E. M. (2008). Demographics and complaints of university students who sought help at a campus mental health service between 1987 and 2004. Sao Paulo Medical Journal, 126(1), 58-62. https://doi.org/10.1590/S1516-31802008000100011
Paladino, M. (2013). Um mapeamento das ações afirmativas voltadas aos povos indígenas no ensino superior. In M. A. Bergamaschi, E. Nabarro, & A. Benites (Orgs.), Estudantes indígenas no ensino superior: uma abordagem a partir da experiência na UFRGS (pp. 99-113). Editora UFRGS.
Paladino, M., Ossola, M. M., Castro Freitas, A. E., & Rosso, L. C. (2016). Pueblos indígenas y Educación Superior: Indagaciones y experiencias en Argentina y Brasil. Revista del Instituto de Investigaciones en Educación, 7(8), 6-20.
Pavón-Cuéllar, D. (2022). Além da Psicologia Indígena: concepções mesoamericanas da subjetividade. Perspectiva.
Penha, J. R. L., Oliveira, C. C., & Mendes, A. V. S. (2020). Saúde mental do estudante universitário: revisão integrativa. Journal Health NPEPS, 5(1), 369-395.
Perez, K. V., Brun, L. G., & Rodrigues, C. M. L. (2019). Saúde mental no contexto universitário: desafios e práticas. Trabalho (En)Cena, 4(2), 357-365. https://doi.org/10.20873/2526-1487V4N2P357
Pomerville, A., Burrage, R. L., & Gone, J. P. (2016). Empirical findings from psychotherapy research with Indigenous populations: A systematic review. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 84(12), 1023-1038. https://doi.org/10.1037/ccp0000150
Ramos, A. D., & Benites, E. (2018). Os indígenas e a fronteira acadêmica. In V. H. V. Burgardt & A. G. Brito (Orgs.), (Pa)lavras de Índios. Povos indígenas, caminhos e diálogos de fronteiras (Vol. 1, pp. 45-62). CRV.
Ribeiro, D. (2015). O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. Global Editora e Distribuidora Ltda. (Original work published 1995)
Salazar, J. G., & Walsh, C. (2015). Memoria colectiva, escritura y Estado. Prácticas pedagógicas de existencia afroecuatoriana. Cuadernos de Literatura, 19(38), 79-98. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl19-38.mcee
Silva, E. A., Medina, L. F., & Aires, P. J. (2023). A UNICAMP de Jenipapo e Urucum. In A. C. O. Marcucci, J. Vilhas, J. H. Custódio, L. Copelotti, M. F. Chapini, M. S. Lima, & W. P. Rosa (Orgs.), PorFiar: ações afirmativas e transformações da universidade (pp. 110-125). Huya.
Silva, T. F. C. (2020). Desafios da atuação do psicólogo na Assistência Estudantil em uma universidade federal. Pesquisas e Práticas Psicossociais, 15(4), 1-17.
Tang, S. Y., & Browne, A. J. (2008). Race matters: Racialization and egalitarian discourses involving Aboriginal people in the Canadian health care context. Ethnicity & Health, 13(2), 109-127. https://doi.org/10.1080/13557850701830307
Walsh, C. (2007). Interculturalidad y colonialidad Del poder. Un pensamiento y posicionamiento ‘otro’ desde la diferencia colonial. In S. Castro-Gómez & R. Grosfoguel (Eds.), Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 47-62). Universidad Javeriana.
Walsh, C. (2017). Grito, grietas y siembras de vida. Entretejeres de lo pedagógico y lo colonial. In C. Walsh (Ed.), Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir (pp. 17-45). Ediciones Abya-Yala.
Whalen, D. H., Lewis, M. E., Gillson, S., McBeath, B., Alexander, B., & Nyhan, K. (2022). Health effects of Indigenous language use and revitalization: A realist review. International Journal for Equity in Health, 21(1), e169. https://doi.org/10.1186/s12939-022-01782-6
Wong, P. T. P., & Cowden, R. G. (2022). Accelerating the science and practice of psychology beyond WEIRD biases: Enriching the landscape through Asian psychology. Frontiers in Psychology, 13, e1054519. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1054519
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Érica Soares Assis, Leandro Pires Gonçalves, Flávio Henrique Rodrigues, Kellen Natalice Vilharva, Nelson Filice de Barros

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.