Decolonial, countercolonial, yet to come Psychology?
Keywords:
Cultural diversity, Psychology, Traditional indigenous medicine of the américasAbstract
Objective
Think about Psychology, as a field of knowledge and care practice, despite its rich polyphony, diversity, and multiplicity, kowing that it is originally linked to dualism, individualism, subjectivism, scientism, Eurocentrism, and professionalism. On the other hand, there are undeniable contributions of Brazilian indigenous peoples. With over three hundred surviving peoples, they offer a vast ethnosociobiodiversity. They bring forth knowledge and practices of care and health based on diverse yet convergent Cosmopolitical references, which are integral, integrative, relational, communal, collective, ritualistic, sacralized, ancestral, intuitive, reciprocal, and undisciplinary, as they do not recognize the fragmentation of knowledge into disciplines, nor do they serve the “disciplining of life”.
Method
This is a scoping review based on the production of contemporary Brazilian indigenous thinkers, bringing their contributions that can and should be recognized by the field of psychology as significant interlocutors in the process of fertilizing and reframing the field towards a psychology that may be decolonial, anticolonial, and yet to come.
Results
These contributions to help us to think another psychology from the Cosmopolitical reference of Brazil’s indigenous peoples.
Conclusion
We see a turning point, a shift within the psychological field itself, advancing from a decolonial Psychology, countercolonial Psychology, to a possible yet to come Psychology.
Downloads
References
Barreto, A. F. (2021). O Xamanismo da Psicologia. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, 10(3), 496-506. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v10i3.3827
Campos, H. (2015). Tradição, Transcriação, Transculturação: o ponto de vista do ex-cêntrico. In M. Tápia & T. M. Nóbrega (Orgs.), Haroldo de Campos - Transcriação. Perspectiva.
Capra, F., & Luisi, P. L. (2014). A visão sistêmica da vida: uma concepção unificada e suas implicações filosóficas, políticas, sociais e econômicas. Cultrix.
Conselho Federal de Psicologia. (2019). Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) com povos tradicionais. Centro de Referência Técnica em Psicologia e Políticas Públicas.
Conselho Federal de Psicologia. (2022). Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) junto aos povos indígenas. Centro de Referência Técnica em Psicologia e Políticas Públicas.
Ferdinand, M. (2022). Uma ecologia decolonial: pensar a partir do mundo caribenho. Ubu Editora.
Figueiredo, L. C. (1994). A Invenção do Psicológico: quatro séculos de subjetivação (1500-1900). Editora Escuta.
Han, B. (2021). O Desaparecimento dos rituais: uma topologia do presente. Editora Vozes.
Kopenawa, D., & Albert, B. (2015). A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. Companhia das Letras.
Krenak, A. (2019). Ideias para adiar o fim do mundo. Companhia das Letras.
Krenak, A. (2020). A Vida não é útil. Companhia das Letras.
Krenak, A. (2021, September 3). Diálogos entre saberes tradicionais e saúde mental. 5º Fórum de Direitos Humanos e Saúde Mental da Associação Brasileira de Saúde Mental: Resista! Lute por Direitos, Reconheça a Diversidade e a Saúde Mental como Liberdade! [Vídeo]. YouTube. https://youtu.be/MJAe9uqWQhU
Krenak, A. (2022). Futuro ancestral. Companhia das Letras.
Lima Barreto, J. P. (2022). O mundo em mim: uma teoria indígena e os cuidados sobre o corpo no Alto Rio Negro. Editora IEB Mil Folhas.
Nietzsche, F. (2007). Assim falou Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. Civilização Brasileira.
Pavon-Cuellar, D. (2022). Além da psicologia indígena: concepções mesoamericanas da subjetividade. Editora Perspectiva.
Rancière J. (2009). A partilha do Sensível: estética e política. Editora 34.
Santos, B. (2005). O Fórum Social Mundial: manual de uso. Editora Cortez.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ricardo Luiz Narciso Moebus, Alexandre Franca Barreto, Maristela de Melo Moraes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.