Contributions of Indigenous Knowledge to the Reterritorialization of Social Psychology
Keywords:
Climate change, Environmental psychology, Indigenous peoples, Social psychologyAbstract
Objective
This article proposes to rethink social psychology based on indigenous knowledge, considering that it interrogates the policies of subjectivation derived from the binary conception of nature and culture that underpins modernity.
Method
This is a theoretical article that analyzes indigenous contributions to the decoloniza-tion of psychological thought, considering the context of climate change. The scope of what is understood as social is problematized, as well as to whom subjectivity is attributed or not in psychology.
Results
Psychology reproduces Western dichotomies by being based on a fixed nature, ex-ternal to itself, whose social nature is conceived based on human exceptionalism. For people who understand life as the effect of relationalities between human and non-human beings, these categories do not make any sense.
Conclusion
The complexity of knowledge and indigenous protagonism in the fight for land and territory in a context of climate change point to the urgency of reterritorializing social psychology.
Downloads
References
Articulação Brasileira dos(as) Indígenas Psicólogos(as). (2022). Pintando a psicologia de Jenipapo e Urucum: narrativas de indígenas psicólogos (as) do Brasil (Vol. 5). Editora Casa Leiria.
Carvalho, R. N. (2021). Kanhgág êg my há: para uma psicologia Kaingang. Editora Abrapso.
Carvalho, R. N. (2023). Mulheres sementes, înh kósin vy înh maré konîn Jé: experiências de mães indígenas na Universidade Federal do Rio Grande do Sul [Dissertação de mestrado não publicada]. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Costa, A. C. (2021). Da verdade inconveniente à suficiente: cosmopolíticas do antropoceno. Revista Eletrônica de Filosofia, 18(1), 37-49. https://doi.org/10.23925/1809-8428.2021v18i1p37-49
Danowski, D., & Castro. E. V. (2014). Há mundos por vir? Ensaios sobre os medos e os fins (2nd ed.). Instituto Socio Ambiental.
Descola, P. (2016). Outras naturezas, outras culturas. Editora 34.
Fleury, L., Miguel, J. C., & Taddei, R. (2019). Mudanças climáticas, ciência e sociedade. Sociologias, 21(51), 18-42. http://dx.doi.org/10.1590/15174522-0215101
Goulart, M., & Farias, J. M. (2023). Ensaio Manifesto – Estética de existência: presença indígena em Porto Alegre – para que não desabe o céu. Modos: Revista de História da Arte, 7(1), 399-428. https://doi.org/10.20396/modos.v7i1.8670590
Guimarães, D. (2022). A tarefa histórica da psicologia indígena diante dos 60 anos da regulamentação da psicologia no Brasil. Psicologia Ciência e Profissão, 42, e263587. https://doi.org/10.1590/1982-3703003263587
Krenak, A. (2019). Ideias para adiar o fim do mundo. Companhia das Letras.
Kopenawa, D., & Albert, B. (2015). A queda do céu: palavras de um xamã Yanomami. Companhia das Letras.
Lopes, D., & Sathler, C. (2022). O papel do(a) psicólogo(a) na saúde indígena. Psicologia Ciência e Profissão, 42, e240841. https://doi.org/10.1590/1982-3703003e240841
Martins, C. P. (2021). “Desaprender 8 horas por dia”: psicologia e saúde indígena. Fractal: Revista de Psicologia, 33(3), 191-198. https://doi.org/10.22409/1984-0292/v33i3/5846
Núñes, G. (2017). Descolonização do pensamento psicológico. Revista Plural, 2, 7-11. https://crpsc.org.br/public/images/boletins/crp-sc_plural-agosto%20Geni.pdf
Silva, B. I. B. M., & Macedo, J. P. (2021). Povos indígenas no Brasil e a descolonização da psicologia. Revista Ciência e Profissão, 41, e221362. https://doi.org/10.1590/1982-3703003221362
Süssekind, F. (2018). Sobre a vida multiespécie. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, 69, 159-178. https://doi.org/10.11606/issn.2316-01X.v0i69p159-178
Taddei, R., & Haines, S. (2019). Quando os climatologistas encontram cientistas sociais: especulações etnográficas sobre equívocos interdisciplinares. Sociologias, 21(51), 186-209. http://dx.doi.org/10.1590/15174522-0215107
Taddei, R., Oliveira, J. C., & Scaramuzzi, I. (2021). Povos indígenas, populações tradicionais e mudanças climáticas. In E. Grandisoli, P. H. C. Torres, P. R. Jacobi, R. F. Toledo, & S. M. V. Coutinho (Orgs.), Novos temas em emergência climática: para os ensinos fundamental e médio. IEE-USP. https://doi.org/10.11606/9786588109083
Tsing, A. L. (2019). Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no antropoceno. Editora Mil Folhas do IEB.
Vieira, E. (2022). De onde falo, porque falo, o que quero falar... In Articulação Brasileira dos(as) Indígenas Psicólogos(as). (Org.), Pintando a psicologia de Jenipapo e Urucum: narrativas de indígenas psicólogos (as) do Brasil (Vol. 5, pp. 110-136). Editora Casa Leiria.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Simone Alves de Almeida, Rejane Nunes de Carvalho, Rosane Azevedo Neves da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.