The county of Campinas and the County Health Secretary Office organization
Keywords:
History Health services, Care, public healthAbstract
The main objective of this study is to present a historical reconstitution approach of
the public health services in the county of Campinas through the revision of documents
produced in the Municipal Health Department which contains the formulation of the
Public Health Policies. In order to do this, we have reviewed the origin of the process in
the foundation of Campinas County, based on pertinent scientific works, acknowledging
that economical, social and political environment have influenced the health policy
adopted in several historical moments. Campinas has experienced several welfare
models in the implementation of the health system, highlighting the early development
way in implementing the Unified Health System, through Community Medicine Effort
with the help of community dwellers and the partnership with the County Universities
since the early 70’s. Such welfare model, reiterated by the Pro-Assistance project and
coordinated health actions resulted in the collective construction of a health system
for the county. Carried out by practices that met the health and social necessities, with
significant social inclusion and people’s participation. More recently, must be pointed
out the implementation of the Family Health Program, in 2001, with the purpose of
strengthening the Public Health System through the directives of Acceptance,
responsibility, participation management, family bond and social control. Health policy
effectively implemented reflects the historical moment of its formulation, the current
economical conditions, the technological development, as well as the citizen’s, social
group and class capacity of organizing and influence the setup of formal and informal
policies.
Downloads
References
Nascimento EPL. As enfermeiras e suas práticas na rede básica de saúde de Campinas nas décadas de 70 e 80 [dissertação]. Campinas: Universidade Estadual de Campinas; 2002.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Dados sobre o Município de Campinas. Brasília; Censo 2000 [acesso em 15 maio 2006]. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/censo2000
Centralização dos Serviços Bancários. Campinas; 2006.[acesso em 16 maio 2006]. Disponível em: http://www.serasa.eom.br/index.htm
Campinas. Secretaria Municipal de Saúde. Departamento de Saúde. Departamento de Informação e Desenvolvimento. Campinas; 2006 [acesso em 20 maio 2006]. Disponível em: http://www.campinet.sp.gov.br/saude
Battistoni FD. Campinas: uma visão histórica. São Paulo: Pontes; 1996.
Silva, KP A cidade, uma região, o sistema de saúde: para uma história da saúde e da urbanização em Campinas-SP. Campinas: Unicamp; 1996.
Teixeira LA Da transmissão hídrica a culicidiana: a febre amarela na sociedade de medicina e cirurgia de São Paulo. Rev Bras História. 2001; 21(41):217-42.
Foucault M. Microfísica do poder. 13a. ed. Rio de Janeiro: Graal; 1998.
Braga SCJ, Paula GS. Saúde e previdência: estudos de política social. São Paulo: Hucitec; 1981.
Kornis G, Earp FS. Transformações sociais e legislação trabalhista sob Getúlio Vargas. Rev Saúde Pública. 2002; 35(4)37-44
Mendes EV. Distrito sanitário: o processo social de mudanças das práticas sanitárias do Sistema Único de Saúde. 4a. ed. São Paulo: Hucitec; 1999.
Badaró RSC. O plano de melhoramentos urbanos de Campinas (1934-1962) [dissertação]. São Carlos: Universidade de São Paulo; 1986.
Campinas. Decreto nº 3.533 de 12 de dezembro de 1966. Dispõe sobre a estrutura administrativa da Prefeitura de Campinas e dá outras providências. Diário Oficial do Município de Campinas; 1966.
Campinas. Decreto nº 3.707 de 13 de novembro de 1968. Dispõe sobre a estrutura administrativa da Prefeitura de Campinas e dá outras providências. Diário Oficial do Município de Campinas; 1968.
Campinas. Secretaria Municipal de Saúde. Relatório anual da Secretaria Municipal de Saúde. Campinas; 1978.
L'abbate S. O direito à saúde: da reivindicação à realização. Projetos de política de saúde em Campinas [tese]. Campinas: Universidade Estadual de Campinas; 1990.
Smeke ELM. Saúde e democracia: experiência de gestão popular [tese]. Campinas, Universidade Estadual de Campinas; 1989.
Carpintero MC, Garcia MAM. Políticas de saúde no Brasil: histórias de doenças e lutas. Centro de Educação dos Trabalhadores da Saúde, Secretaria Municipal de Saúde; 1997. [mimeo].
Queiroz MS. O desenvolvimento da municipalização dos serviços de saúde em Campinas. Cad Saúde Pública. 1994; 22(4):27-37.
Mellin AS. As transformações sociais dos profissionais de saúde sobre as finalidades e práticas do centro de saúde Integração [tese]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 1998.
Campinas. Secretaria Municipal de Saúde. Relatório anual da Secretaria Municipal de Saúde. Campinas; 1979.
Campinas. Secretaria de Saúde. Encontro de saúde; conclusões. Campinas; 1978.
Campinas. Decreto nº 661O de 19 de agosto de 1981. Dispõe sobre a criação do serviço de saúde da comunidade, subordinado ao Departamento de Saúde e dá outras providências. Diário Oficial do Município de Campinas; 1981.
Campinas. Secretaria de Saúde. Programa de interação, hierarquização e regionalização dos serviços e instituições de saúde no município de Campinas; 1983. [mimeo]
Canesqui AM, Giovani G, Queiroz MS. Ili relatório parcial do projeto estratégias de consumo em saúde em famílias trabalhadoras em Campinas. Prefeitura Municipal de Campinas; 1985.
Campinas. Decreto nº 8.599 de 18 de setembro de 1985. Dispõe sobre a nova estrutura administrativa para a Secretaria de Saúde e dá outras providências. Diário Oficial do Município de Campinas; 1985.
Campinas. Secretaria de Saúde. Centro de Documentação. Plano diretor do SUDS - Campinas setor público municipal. Campinas; 1989.
Campos GWS. A reforma da reforma: repensando a saúde. São Paulo: Hucitec; 1989.
Campinas. Lei nº 6547 de 1992. Lei orgânica do município de Campinas. Artigo 211. Diário Oficial do Município de Campinas; 1992.
Campos GWS. A saúde pública e a defesa da vida. São Paulo: Hucitec; 1991.
Campinas. Secretaria de Saúde. Atuação do enfermeiro juntamente com as demais categorias da enfermagem, a nível de unidade básica. Campinas; 1989.
São Paulo. Secretaria de Saúde. Escritório Regional de Saúde de Campinas. Ofício Grupo Técnico de Recursos Humanos nº 234/88. São Paulo, Campinas; 1988.
Bueno SMV, Costa ANF, Bagnato MHS, Oliveira WM, organizadores. Enfermeiro professor e o ensino médio em enfermagem. Anais do li Encontro de Formação de Professores de Ensino Médio em Enfermagem. Ribeirão Preto. São Paulo: Gráfica São Gabriel; 1997.
Campinas. Secretaria Municipal de Saúde. Cadernos da 4ª Conferência Municipal de Saúde: o município como gestor pleno. Campinas; 1997. [caderno]
Campinas. Secretaria Municipal de Saúde. Movimento Popular de Campinas. Projeto do Programa de Agentes Comunitários de Saúde do município de Campinas. [mimeo]. Campinas; 1998.
Campos GWS. Projeto Paidéia Saúde da Família SUS - Campinas. Secretaria Municipal de Saúde. Campinas; 2001. [acesso em 23 maio 2005]. Disponível em http://www.campinas.sp.gov.br/saúde/diretrizes.htm
Campos GWS. Saúde Paidéia. São Paulo: Hucitec; 2003.
Campinas. Secretaria de Saúde. Centro de Educação dos Trabalhadores da Saúde. Capacitação Paidéia Saúde da Família no SUS Campinas: Módulo Introdutório. Campinas; 2004. [caderno]
Campinas. Secretaria Municipal de Saúde. Departamento de Saúde. Reorganização da atenção básica na rede municipal. Campinas; 2005. [mimeo]
Silva EM, Nozawa MR, Silva JS, Carmona SAMD. Práticas das enfermeiras e políticas de saúde pública em Campinas. Cad Saúde Pública. 2001; 17(4): 989-98.