Order and disorder in fiction labyrinths: the librarians’ representations in some contemporary cultural productions
Keywords:
library, librarian, imaginary, cinema, literatureAbstract
This paper, first result of a larger research, proposes a query about some aspects of social representation of libraries and librarians, as they appear in literary and cinematographic productions. Little by little, this query, which arose from purposes of organizing catalogues, revealed elements that established different series, in which the narrative genre (literary or cinematographic) has no relevance to either libraries or librarians' representations. The presence of these elements seems to show some expectations and utopias in relation to the common knowledge, independently from narratives being located in the past, in the present or in the future, stimulating reflection on some medieval and baroque traditions about the library universe and its main characters, the librarians. The cinematographic material selected for research was The time machine, Farenheit 451, The day after tomorrow, Star Wars - episode II and the novels Martin Eden, The man without qualities, The time machine and La sombra del viento.
Downloads
References
BARROS, M.H.T.C. Disseminação da informação. Marília: [s.n.], 2003.
BARTHES, R. Como viver junto: simulações romanescas de alguns espaços cotidianos. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BORGES, M.A.G. O profissional da informação: somatório de formações, competências, e habilidades. In: BAPTISTA, Sofia Galvão; MUELLER, S.P.M. (Org.). Profissional da informação: o espaço de trabalho. Brasília: UnB, 2004.
BRADBURY, R.D. Fahrenheit 451. [S.l. : s.n.], 1953.
BURTON, R. Anatomie de la mélancolie. Paris: Gallimard, 2005.
COELHO, T. (Org.) Dicionário de política cultural: cultura e imaginário. São Paulo: Iluminuras/Fapesp, 1997.
DANTE ALIGHIERI. La divina commedia. [2005?]. Disponível em:
. Acesso em: 19 dez. 2007.
O DIA depois de amanhã [The day after tomorrow]. Direção de Roland Emmerich. Los Angeles: 20th Century Fox, 2004. 1 DVD (124 min.): son., color.
FAHRENHEIT 451 [Farenheit 451]. Direção de François Truffaut. Londres: Anglo Enterprises, 1966. 1 DVD (112 min.): son., color.
HUGO DE SÃO VITOR. Didascalicon. Petrópolis: Vozes, 2001.
LONDON, J. Martin Éden. 2004. Disponível em: <http://www.gutemberg.org/etext/1056>. Acesso em: 04 jan. 2008.
A MÁQUINA do tempo [The time machine]. Direção de: Simon Wells. Los Angeles: Warner Bros. Picture, 2002. 1 DVD (96 min.): son., color.
MARQUETIS, E.M. O profissional da Informação sob o ponto de vista do usuário. In: SOUTO, Leonardo Fernandes (Org.). O profissional da informação em tempo de mudanças. Campinas: Alínea, 2005.
MELOT, M. La sagesse du bibliothécaire. Paris: L’Oeil Neuf Éditions, 2004.
MUSIL, R. O homem sem qualidades. Rio de Janeiro : Nova Fronteira, 1999.
O NOME da rosa [Il nome della rosa]. Direção de Jean-Jacques Annaud. França/Alemanha/Itália Roma: Cristaldi Film, Neve Constantin Film/Films Ariane, 1986. 1 DVD (132 min.): son., color.
OLIVEIRA, M. (Org.). Ciência da informação e biblioteconomia: novos conteúdos e espaços de atuação. Belo Horizonte: UFMG, 2005.
ORTEGA Y GASSET, J. Missão do bibliotecário. Brasília: Briquet de Lemos, 2006.
STAR Trek. Produção: Gene Roddenberry. Londres: NBC, 1966. 79 episódios (50.min). Elenco: William Shatner; Leonard Nimoy, DeForest Kelley, Nichelle Nichols, James Doohan, George Takei, Walter Koenig. Apresentada no Brasil sob o título: Jornada nas estrelas.
STAR Wars: A guerra dos clones [Star Wars Episode II: Attack of the clones]. Direção de George Lucas. Londres: Lucas Filmes/JAC Productions, 2002. 1 DVD (142 min.): son., color.
VALENTIM, M.L. (Org.). Formação do profissional da informação. São Paulo: Polis, 2002.
WELLS, H.G. The time machine. 2004. Disponível em: <http://www.gutenberg.org/files/35/35.txt>. Acesso em: 04 jan. 2008.
ZAFÓN, C.R. L’ombra del vento. Milão: Mondolibri, 2004. Tradução de: La sombra del viento.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Transinformação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.