Comics: forming readers

Authors

  • Mariana Oliveira dos SANTOS
  • Maria Emilia GANZAROLLI

Keywords:

Formation of the user, Comics, Comic libraries, Incentives to reading

Abstract

The focus of this study is comics and the possibilities of encouraging the reading of them in schools and libraries. The research is bibliographical, qualitative and exploratory in character, the result of a survey of projects and studies that used comics to form readers. Besides the historical trajectory of comics in Brazil and their lingusitic features, we sought to identify, in selected projects and works, the participation of librarians and teachers as mediators between the comics and the children. The research confirms the hypothesis that comics are very efficient resources as incentives to reading, as well as an important aid in teaching, helping to form more competent readers. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALENCAR, M.; SERPA, D. As boas lições que aparecem nos gibis. Revista Nova Escola, v.13, n.111, p.10-19, 1998.

ALVES, J.M. Histórias em quadrinhos e educação infantil. Psicologia: Ciência e Profissão, v.21, n.3, 2001. Disponível em: <http://pepsic.bvs-psi.org.br>. Acesso em: 12 abr. 2008.

ARAÚJO, P.C. O bibliotecário e a formação de leitores. 2007. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) - Centro de Ciências Humanas e da Educação,

Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação e Ministério da Cultura. PNLL: plano nacional do livro e leitura. 2008. Disponível em: <http://189.14.105.211/conteudo/pnll_download.pdf>. Acesso em: 2 nov. 2008.

CARNEIRO, M.C. A história em quadrinhos como atividade pedagógica para a ampliação da leitura. Pátio: Revista Pedagógica, v.3, n.12, p.34-36, 2000.

CARVALHO, A.C.; OLIVEIRA, M.P. Os quadrinhos e uma proposta de ensino de leitura. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 27., Porto Alegre, 2004. Anais... Disponível em: . Acesso em: 16 abr. 2008.

CATONIO, A.C.D.R.; CRUZ, R.O. Gibiteca, biblioteca do gibi. 2008. p.724-730. Disponível em: . Acesso em: 28 ago. 2008.

FOGAÇA, A.G.A. A contribuição das histórias em quadrinhos na formação de leitores competentes. Revista do Programa de Educação Corporativa, v.3, n.1, p.121-131. 2002/2003. Disponível em: <http://www.bomjesus.br/publicacoes/pdf>. Acesso em: 16 abr. 2008.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

IANNONE, L.R.; IANNONE, R.A. O mundo das histórias em quadrinhos. São Paulo: Moderna, 1994.

INÁCIO, C.F. Na escola com as histórias em quadrinhos. Comunicação & Educação, v.9, n.26, p.101-104, 2003.

LUYTEN, S.M.B. O que é história em quadrinhos. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

LUYTEN, S.M.B. Histórias em quadrinhos: leitura crítica. São Paulo: Paulinas, 1984.

MARIANO, J.D.A. A utilização das histórias em quadrinhos em sala de aula como recurso didático-criativo. 2008. Disponível em: <http://www.alb.com.br>. Acesso em: 4 jun. 2008.

MOYA, A. Shazam! 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1977.

MOYA, A. História da história em quadrinhos. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

NOGUEIRA, N.A.S. Gibiteca: ensino, criatividade e integração escolar. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCARE - SABERES DOCENTES, 7., 2007, Curitiba. Anais...

Curitiba: Champagnat, 2007. p.174-186.

NOGUEIRA, N.A.S. Gibiteca e o estímulo à leitura. In: ENCONTRO DE LITERATURA INFANTIL E JUVENIL - LEITURA E CRÍTICA, 5., 2008, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2008. p.2-15.

OLIVEIRA, M.J.A. A dinamização de coleções de histórias em quadrinhos nas bibliotecas populares do Rio de Janeiro. 2005. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2005.

Disponível em: <http://infocultura.info/rabci/node/54>. Acesso em: 28 ago. 2008.

PELLEGINI, D. Aulas que estão no gibi. Revista Nova Escola, v.15, n.130, p.24, 2000.

RICHARDSON, R.J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

SANTOS, R.E. Aplicações da história em quadrinhos. Comunicação & Educação, n.22, p.46-51, 2001. Disponível em: <http://reposcom.portcom.intercom.org.br>. Acesso em: 12 abr. 2008.

TOLEDO, A. Eu já sei ler gibi. Revista Nova Escola, v.22, n.210, p.43-45, 2007.

VERDOLINI, T.H.A. Turma da Mônica: trajetória intertextual em 40 anos de história. 2007. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007. Disponível em: <http://mx.mackenzie.com.br/tede/tde>. Acesso em: 15 jul. 2008.

VERGUEIRO, W. As gibitecas: um espaço privilegiado para a leitura e difusão de histórias em quadrinhos no Brasil. 2003a. Disponível em: <http://www.ofaj.com.br/colunas>. Acesso em: 6 maio 2008.

VERGUEIRO, W. Histórias em quadrinhos, bibliotecas e bibliotecários: uma relação de amor e ódio. 2003b. Disponível em: <http://www.ofaj.com.br/colunas>. Acesso em: 6 maio 2008.

VERGUEIRO, W. O leitor de histórias em quadrinhos: diversidades e idiossincrasias. 2003c. Disponível em: <http://www.ofaj.com.br/colunas>. Acesso em: 6 maio 2008.

VERGUEIRO, W. Histórias em quadrinhos e serviços de informação: um relacionamento em fase de definição. Data Grama Zero, v.6, n.2, 2005. Disponível em: <http://www.datagramazero.org.br>. Acesso em: 6 maio 2008.

VERGUEIRO, W. A linguagem dos quadrinhos: uma alfabetização necessária. In: RAMA, A. et al. Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2006a. p.31-64.

VERGUEIRO, W. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, A. et al. Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2006b. p.7-29.

Published

2011-03-25

How to Cite

Oliveira dos SANTOS, M. ., & GANZAROLLI, M. E. . (2011). Comics: forming readers. Transinformação, 23(1). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6177

Issue

Section

ARTIGOS