Open educational repository features for Brazilian sign language users

Authors

  • Romario Antunes da SILVA
  • Rosângela Schwarz RODRIGUES

Keywords:

Free access, Brazilian sign language, Educational repository, Deaf people

Abstract

The research aims to identify the characteristics that an open educational repository should have in order to meet the information needs of deaf students and those able to hear, participating in the Languages and Brazilian sign language course in distance education mode from Universidade Federal de Santa Catarina. The specific objectives were: a) describing the profile of the deaf and those able to hear; b) analyzing the use of information technology by students; and c) identifying documents that a repository should provide to meet the information needs of students. This work is classified as an investigative and descriptive study with a qualitative and quantitative approach, and analysis was performed with descriptive statistics and content analysis. In order to achieve the proposed objectives a questionnaire was applied to 98 students - deaf and able to hear participating in the Languages and Libras course. It was concluded that students use e-mail, discussion lists, Messenger, video sharing tools, and sites for deaf people. Students consider word processors, Messenger, Movie Maker, Media Player, and spreadsheets to be very important. Deaf students consider video-lessons, dictionaries and booklets; and students able to hear consider video-lessons, books and booklets to be the most important documents. News about deaf people, Brazilian sign language, translation, technology, linguistics, Portuguese learning, medical-legal interpretation and deaf culture are main topics requested by the students. Dictionaries, videos, digital books and articles are means requested by the students for accessing the information. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBAGLI, S. Conhecimento, inclusão social e desenvolvimento local. Inclusão social, v.1, n.2, p.17-22, 2006. Disponível em: <http://revista.ibict.br/inclusao/index.php/inclusao>. Acesso em: 17 fev. 2010.

BARBETTA, P.A. Estatística aplicada as ciências sociais. Florianópolis: UFSC, 2006.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BRITO, L.F. Por uma gramática de língua de sinais. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1995.

BUTCHER, N. A basic guide to open educational resources. Vancouver: Commonwealth of Learnig, 2011.

CAFÉ, L. et al. Repositórios institucionais: nova estratégia para publicação científica na rede. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 26., 2003, Belo Horizonte. Anais eletrônicos... Belo Horizonte: INTERCOM, 2003. Disponível

em: <http://bibliotecas-cruesp.usp.br/3sibd/docs/viana358.pdf>. Acesso em: 18 maio 2010.

CARIBÉ, R.C.V. A aplicação do desenvolvimento e gerenciamento de coleções na construção de repositórios institucionais. Informação & Sociedade, v.18, n.2, p.25-40, 2008. Disponível em: <http://www.ies.ufpb.br/ojs2/index.php/ies>. Acesso em: 5 jun. 2010.

CORRADI, J.A.M. Ambientes informacionais digitais e usuários surdos: questões de acessibilidade. 2007. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Estadual Paulista, Marília, 2007.

CORRADI, J.A.M.; VIDOTTI, S.A.B.G. Elementos de acessibilidade em ambientes informacionais digitais: bibliotecas digitais e inclusão social. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE BIBLIOTECAS DIGITAIS, 2007, São Paulo. Anais eletrônicos...

Campinas: Unicamp, 2007. 1 CD-ROM.

FACHIN, G.R.B. et al. Gestão do conhecimento e a visão cognitiva dos repositórios institucionais. Perspectivas em Ciência da Informação, v.14, n.2, p.220-236, 2009. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci>. Acesso em:

jul. 2010.

FAULSTICH, E. Modalidade oral-auditiva versus modalidade vísuo-espacial sob a perspectiva de dicionários na área da surdez. In: LIMA-SALLES, H.M.M. (Org.). Bilinguismo dos surdos: questões linguísticas e educacionais. Goiânia: Cânone, 2007.

p.147-157.

GESSER, A. Libras? Que língua é essa?: crenças e preconceitos em torno da língua de sinais e da realidade surda. São Paulo: Parábola, 2009.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

INTERNATIONAL ORGANIZATION FOR STANDARDIZATION. ISO 9241-20: ergonomics of human-system interaction - accessibility guidelines for information/communication technology (ICT) equipment and services. Geneva: ISO, 2008a.

INTERNATIONAL ORGANIZATION FOR STANDARDIZATION. ISO 9241-151: ergonomics of human-system interaction - guidance on world wide web user interfaces. Geneva: ISO, 2008b.

LAASER, W.; RODRIGUES, R.S.; FACHIN, G.R.B. Educação a distância e recursos educacionais abertos. Revista Iberoamericana de Educación, v.49, p.1-15, 2009. Disponível em: <http://www.rieoei.org/index.php>. Acesso em: 7 jun. 2011.

MARCONDES, C.H.; SAYÃO, L.F. Documentos digitais e novas formas de cooperação entre sistemas de informação em C&T. Ciência da Informação, v.31, n.3, p.42-54, 2002. Disponível em: <http://revista.ibict.br/ciinf/index.php>. Acesso em: 14 jun. 2010.

MARCONI, M.A.; LAKATOS, E.M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.

McLENDON, W. Institutional repositories: scholary communications in a digital world. 2005. Available from: <http://www.unc.edu/scholcomdig/whitepapers/mclendon.pdf>. Cited: 5 July 2010.

MORENO, F.P.; LEITE, F.C.L.; ARELLANO, M.A.M. Acesso livre a publicações e repositórios digitais em ciência da informação no Brasil. Perspectivas em Ciência da Informação, v.11, n.1, p.82-94, 2006. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci>. Acesso em: 15 jul. 2010.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. El conocimiento libre y los recursos educativos abiertos. Paris: OCDE, 2008. Available from: <http://www.oecd.org/dataoecd/44/1042281358.pdf>. Cited: 3 May 2011.

QUADROS, R.M.; KARNOPP, L.B. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

RODRIGUES, R.S. Educação a distância, bibliotecas e informação: integrações possíveis. In: CUNHA, M.V.; SOUZA, F.C. Org.). Comunicação, gestão e profissão: abordagens para o estudo da ciência da informação. Belo Horizonte: Autêntica,

p.33-45.

RODRIGUES, R.S.; TAGA, V.; VIEIRA, E.M.F. Repositórios educacionais: estudos preliminares para a Universidade Aberta do Brasil. Perspectivas em Ciência da Informação, v.16, n.3, p.181-207, 2011. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci>. Acesso em: 8 mar. 2011.

SÁ, N.R.L. Cultura, poder e educação de surdos. Manaus: UFAM, 2002.

SILVA, E.; CAFÉ, L.; CATAPAN, A.H. Os objetos educacionais, os metadados e os repositórios na sociedade da informação. Ciência da Informação, v.39, n.3, p.93-104, 2010. Disponível em: <http://revista.ibict.br/index.php/ciinf>. Acesso em: 4 mar. 2011.

STOKOE, W. Sign language structure: na outline of the visual communication systems of the american deaf. Studies in Linguistics, n.8, p.1-78, 1960.

STUMPF, M. Mudanças estruturais para uma inclusão ética. In: QUADROS, R.M. Estudos surdos III. Petrópolis: Arara Azul, 2008. p.16-31.

TRISKA, R.; CAFÉ, L. Arquivos abertos: subprojeto da biblioteca digital brasileira. Ciência da Informação, v.30, n.3, p.92-96, 2001. Disponível em:<http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf>. Acesso em: 11 jul. 2010.

VALENTIM, M.L.P. Análise de conteúdo. In: VALENTIM, M.L.P. (Org.). Métodos qualitativos de pesquisa em ciência da informação. São Paulo: Polis, 2005. p.119-134.

VIANA, C.L.M.; ARELLANO, M.Á.M.; SHINTAKU, M. Repositórios institucionais em ciência e tecnologia: uma experiência de customização do DSpace. In: CONSELHO DE REITORES DAS UNIVERSIDADES ESTADUAIS DE SÃO PAULO (Org.). A dimensão social da biblioteca digital na organização e acesso ao conhecimento: aspectos teóricos e práticos. São Paulo: Cruesp, 2006. p.339-365.

Published

2013-03-25

How to Cite

Antunes da SILVA, R., & Schwarz RODRIGUES, R. . (2013). Open educational repository features for Brazilian sign language users. Transinformação, 25(1). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6123

Issue

Section

Comunicação