The Jesuits and religious education in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.24220/2447-6803v46e2021a5106Keywords:
Brazilian colonization. Company of Jesus. Religious education. Jesuits.Abstract
This paper discusses the beginning of religious education in Brazil, showing the way Portugal performed the early educational initiatives in colonial Brazil, in which catechetical and educational actions were taken by the Society of Jesus, a religious order of The Catholic Church. The Jesuits, by unconditional Portuguese royal support, hegemonically developed educational work on native lands at a time when The Church sought to gain strength. The Society of Jesus, headed by Father Manuel da Nóbrega, landed in Brazil in 1549, with the mission of evangelizing and teaching. The first educational attempts of the Jesuits involved the indigenous children, because adult Indians evaded and rejected the approach aiming at catechization. The purpose of this paper is to review Brazilian education in colonial Brazil, during the historical period from 1549 to 1759, a time when the Jesuits developed their religious and educational activities in the country and were later expelled by the Marquis of Pombal. It is understood here that the first pedagogical, educational and religious
Downloads
References
Aranha, M. L. A. História da educação e da pedagogia: geral e do Brasil. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2006.
Azevedo, G. C.; Seriacopi, R. História em movimento 1: dos primeiros humanos ao Estado moderno. São
Paulo: Ática, 2010.
Ferreira Júnior, A. História da educação brasileira: da Colônia ao século XX. São Carlos: EDUFSCAR, 2010.
Kist, L. Os jesuítas no começo do Brasil, guiados pela fé e regidos pela colônia. 2008. Dissertação (Mestrado
em História) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2008.
Manacorda, M. A. História da educação. São Paulo: Cortez, 1989.
Nóbrega, M. Cartas jesuíticas 1. Belo Horizonte: Itatiaia, 1988.
Piletti, N.; Piletti, C. História da educação. São Paulo: Ática, 2002.
Raymundo, G. M. C. Os princípios da modernidade nas práticas educativas dos jesuítas. 1998. Dissertação
(Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 1998.
Reale, G.; Antiseri, D. História da filosofia: do humanismo a Descartes. São Paulo: Paulus, 2004.
Saviani, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.
Xavier, M. E. S. P.; Ribeiro, M. L. S.; Noronha, O. M. História da educação: a escola no Brasil. São Paulo:
FTD, 1994.