Photography as a tool for recording and understanding Brazilian material religion

Authors

  • Marco Antonio Fontes de Sá Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Campus Monte Alegre, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Religião. http://orcid.org/0000-0003-0251-1704

DOI:

https://doi.org/10.24220/2447-6803v46e2021a5055

Keywords:

Devotion. Photography. Religion. Material religion.

Abstract

This text, starting with a brief journey through the history of photography and a concise presentation of the
concept of Material Religion, intends to refl ect on the importance of photography as a tool for research
and documentation of objects and, practices related to what we have agreed to call “material religion”. As
a consequence, it also refl ects on the knowledge of the photographer and researcher on the subject to be
photographed and researched as a condition for the full result of the research and documentation, so that the information contained in the images is also clear to other researchers. It presents images obtained before and after my Master’s degree, describing some festivals and also a peculiar form of materiality of the Christian/Catholic religion related to the artisanal production of images of saints, as a form of art and devotion. It gathers the experiences obtained in the fi eld, for about 30 years, photographing religiosity and popular culture and, more recently, as a Scientist of Religion, a Master’s degree obtained in February 2017, continuing with a PHD degree, still in progress.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marco Antonio Fontes de Sá, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Campus Monte Alegre, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Religião.

Mestre e doutorando em Ciência da Religião pela PUC/SP. Fotógrafo e pesquisador da cultura e da religiosidade popular brasileiras.

References

Ávila, A. (org.). Barroco: teoria e análise. São Paulo: Perspectiva, 2013.

Azzi, R. Devoção ao Divino rumo ao terceiro milênio. São Paulo: Paulinas, 1998. p. 278-280.

Azzi, R. O Catolicismo popular no Brasil: aspectos históricos. Petrópolis: Vozes, 1978.

Barthes, R. A câmera clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

Estrada, J. A. Para compreender como surgiu a Igreja. São Paulo: Paulinas, 2008.

Gomes, G. Engenho e arquitetura. Recife: Editora Massangana, 2007.

Gomes, E. S.; Souza, N. Trento em movimento. Jundiaí: Paco Editorial, 2018.

Hoonaert, E. A igreja no Brasil-colônia. São Paulo: Brasiliense, 1982.

Os trinta Valérios. In: Enciclopédia Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural,

c2021. (Domínio Público). Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra5802/os-trintavalerios. Acesso em: 3 set. 2020.

Passos, J. D.; Usarski, F. (org.) Compêndio de Ciência da Religião. São Paulo: Paulus, 2013.

Piazza, L. Manual prático de fotografia. Portugal: Dinalivro, 1992.

Roxo, R. M.; Santos, B. B. (org.) A Religião do povo. São Paulo: Paulinas, 1978.

Santaella, L. Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

Souza, M. M. Além do visível. São Paulo, EDUSP, 2018

Published

2021-04-13

How to Cite

Fontes de Sá, M. A. (2021). Photography as a tool for recording and understanding Brazilian material religion. Reflexão, 46, 1–23. https://doi.org/10.24220/2447-6803v46e2021a5055