-.’hristian faith and science in the Contemporary Age

Authors

  • Paulo Sérgio Lopes Gonçalves Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.24220/2447-6803v40n2a3297

Keywords:

Science, Christian faith, Philosophy, Theology

Abstract

The aim of this article is to discuss the philosophical and theological context of the relationship between Christian faith and science in the Contemporary Age. This goal is jusüfied due to the conflicts that have historically occurred in search for solutions and the possibilíty of dialogue as one instance contributes to the
other. To achieve this goal, we discuss the present status quaestionis through which a diaíogue is possible, and then discuss the contemporary tensions and atternpts to overcome them as they mutually contríbute
to one another. As a prerequisite to introduce the possible dialogue between Christian faith and science, both will be conceptually defined, considering the former from a Theology perspective and the latter from an ontic perspective, and philosophy as the means for dialogue either from the perspective of metaphysics of the being or ontology herrneneutics. The man and the universe will be theologically and phifosophically
presented as the key elements for science to effectively and authentically defend and promote life in abundance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo Sérgio Lopes Gonçalves, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Religião. Rod. Dom Pedro, km 136, Pq. das Universidades, 13086-900, Campinas, SP, Brasil.

References

ARNOULD, J. La théologie après Darwin: Elements pour une théologie de la creation dans une perspective évolutionniste. Paris: Les Éditions du Cerf, 1998.

BERGSON, H. A evolução criadora. São Paulo: Martin Fontes, 2005.

BOFF, C. Teoria do método teológico. Petrópolis: Vozes, 1998.

BROCKELMAN, P. Cosmologia e criação: a importância espiritual da cosmologia contemporânea. São Paulo: Loyola, 2001.

CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix,

CHARDIN. T. Le phénomene humanin. Paris: Éditions du Seuil, 1955.

COMTE, A. Curso de filosofia positiva. In: Comte. São Paulo: Abril Cultural, 1991. p.1-40. (Os Pensadores).

CONCÍLIO VATICANO II, Decretum institutione sacerdotali Optatam Totitus, Sessio VII, 28 oct. 1965. Actas Apostolicae Sedis 58, p.713-727, 1966a.

CONCÍLIO VATICANO II, Constitutio pastoralis de Ecclesia in mundo huius temporis Gaudium et Spes, Sessio IX, 7. Dec. 1965. Actas Apostolicae Sedis 58, p.1025-1115, 1966b.

DARWIN, C. A origem das espécies: e a seleção natural. São Paulo: Madras, 2004.

DAWKINS, R. Deus, um delírio. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

DILTHEY, W. A construção do mundo histórico nas ciências humanas. São Paulo: Unesp, 2010.

DRÃGÃNESCU, M.; KAFATOS, M. Princípios fundamentais gerais na Filosofia da Ciência, In: DI BIASE, F.; AMOROSO, R. (Org.). A revolução da consciência: novas descobertas sobre a mente no século XXI. Petrópolis: Vozes, 2004. p.50-72.

GILBERT, P. Os caminhos da metafísica: da epistemologia à ética: ida-e-volta. Síntese, v.35, n.112, p.189-210, 2008.

GONÇALVES, P.S.L. Identidade da teologia no estudo da religião. Revista Eclesiástica Brasileira, v.71, n.281, p.17-46, 2011a.

GONÇALVES, P.S.L. Ontologia hermenêutica teologia. Aparecida: Santuário, 2011b.

GONÇALVES, P.S.L. A teologia como ciência ôntica e sua relação com a filosofia. Horizonte, v.12, n.35, p.932-956, 2014.

GONÇALVES, P.S.L. Teologias pós-conciliares. In: PASSOS, J.D.; SANCHEZ, W. (Org.). Diocionário do Concílio Vaticano II. São Paulo: Paulinas, 2015. p.951-960.

GRESHAKE, G. Der dreiene Gott: eine trinitarische theologie. Freiburg im Brteisgau: Verlag herder, 1997.

HABERMAS, J. O futuro da natureza humana. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

HABERMAS, J. Entre naturalismo e religião: estudos filosóficos. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2007.

HAUGHT, J. Deus após Darwin: uma teologia evolucionista. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 2002.

HAUGHT, J.F. Cristianismo e ciências: para uma teologia da natureza. São Paulo: Paulinas, 2010.

HEIDEGGER, M. Brief über den Humanismus: Wegmarken. Frankfurt am Main: Vittoprio Klostermann, 1976a. p.313-365.

HEIDEGGER, M. Vom Wesen des Grundes: Wegmarken. Frankfurt am Main: Vittoprio Klostermann, 1976b. p.137-168.

HEIDEGGER, M. Já só num Deus nos pode ainda salvar. Filosofia, Publicação da Sociedade Portuguesa de Filosofia, v.II, n.1/2, p.109-136, 1989.

HEIDEGGER, M. Serenidade. Lisboa: Piaget, 2000.

HEIDEGGER, M. Der Begriff der Zeit. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 2003.

HEIDEGGER, M. ¿Qué significa pensar? Madrid: Trotta, 2005.

HEIDEGGER, M. Introdução à filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

HITCHENS, C. Deus não é grande: como a religião envenena tudo. Rio de Janeiro: Ediouro, 2007.

JOÃO PAULO II, Papa. Litterae encyclicae Fides et Ratio. In: L’Osservatore Romano, 16 ottobre 1998, p.25-34.

LADRIÈRE, J. La science, le monde et la foi. Torunai: Editions Casterman, 1972.

LEÃO XIII, Papa. Epistola encyclica Aeterni Patris. Actas Apostolicae Sedis, n.12, p.97-115,1879.

LIMA VAZ, C. Antropologia filosófica. São Paulo: Loyola, 1991. v.1.

LIMA VAZ, C. Antropologia filosófica. São Paulo: Loyola, 1992. v.2.

LIMA VAZ, C. Raízes da modernidade: escritos de filosofia. São Paulo: Loyola, 2002. v.7.

LOHREY, A. Simetria: a teoria do tudo. In: DI BIASE, F.; AMOROSO, R. (Org.). A revolução da consciência: novas descobertas sobre a mente no século XXI. Petrópolis: Vozes, 2004. p.75-101.

LYOTARD, J.F. La condition postmoderne. Paris: Les Éditions de Minuit, 1979.

MOLTMANN, J. Deus na criação: doutrina ecológica da criação. Petrópolis: Vozes, 1993.

MOLTMANN, J. Ciência e sabedoria: um diálogo entre ciência e teologia. São Paulo: Loyola, 2007.

MOLTMANN, J. Ética da esperança. Petrópolis: Vozes, 2012.

PASTOR, F.A. A lógica do inefável. Aparecida: Santuário, 2012.

PASTOR, F.A. El discurso del método em Teología. Gregorianum, v.76, n.1, p.69-94, 1995.

PIO IX, Papa. Syllabus, seu Collectio errorum in diversis Actis Pii IX propscriptorum, editus 8. Dec. 1864. In: DENZINGER, H. Enchiridion symbolorum: Definitionum et declarationum de rebus fidei et morum. Bologna: Dehoniane, 1995. p.2901-2980.

PIO XII, Papa. Litterae encyclicae Divino Afflante Spiritu, 30 sept. 1943. Actas Apostolicae Sedis 35, p.297-325, 1943.

POLKINGHORNE, J. Ciencia y teologia: uma introducción. Santander: Sal Terrae, 2000.

RAHNER, K. Riflessioni sul metodo della Teologia. In: Nuovi Saggi. Roma: Paoline, 1973. v.4, p.99-160.

VATTIMO, G. Credere di Credere: É possibile essere cristiani nonostante la Chiesa? Milano: Garzanti, 1998.

VATTIMO, G. Depois da cristandade: por um cristianismo não religioso. São Paulo: Record, 2004.

WHITEHEAD, A.N. A ciência e o mundo moderno. São Paulo: Paulus, 2006.

Published

2015-11-10

How to Cite

Gonçalves, P. S. L. (2015). -.’hristian faith and science in the Contemporary Age. Reflexão, 40(2), 193–209. https://doi.org/10.24220/2447-6803v40n2a3297