Between cooking as gastronomy and cooking as culinary arts/science

social representations in TV shows

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2595-9557v6a2023e6849

Keywords:

Cooking, Culinary TV shows, Food, Television, Visibilities

Abstract

In the contemporary world, the profusion and diversity of culinary audiovisual genres and formats show shifts in the representational regimes of cooking that predominated in Brazilian TV during the last decades of the 20th century. Considering this context, this paper seeks to identify social representations of cooking mobilized in three TV shows on the cable channel GNT: Cozinha Prática, Tempero de Família, and Que Marravilha!. The research corpus encompasses episodes of the seasons shown in the first half of 2021 for Cozinha Prática and Tempero de Família; and the 2020 season, for Que Marravilha! Considering culinary TV shows as a genre of television discourse, the present research identifies two main social representations of cooking in these productions: the representation of cooking as gastronomy and the representation of cooking as culinary science/art. Such representations are constantly negotiated in the programs in focus, which target a consumer for whom food and cooking are important expressions of their lifestyle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bakhtin, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

Bueno, C. Febre Culinária. Ciência e Cultura, v. 68, n. 1, p. 63-65, 2016.

Canal Sabor & Arte estreia em 28 de junho com time de elite. Band Receitas, 25 jun. 2021. Disponível em: https://receitas.band.uol.com.br/noticias/canal-sabor-&-arte-estreia-em-28-de-junho-com-time-de-elite-16356283. Acesso em: 13 set. 2022.

Charaudeau, P. Discurso das Mídias. São Paulo: Contexto, 2010.

Cordeiro atolado. Direção: Ric Ostrower, Isabella Ponce de Leon. In: Que Marravilha!: Delivery. [S.l.]: Globoplay, 2020. 27 min. Acesso em: 20 set. 2023.

Feltrin, R. Exclusivo: Ranking mostra canais pagos que a elite brasileira vê. Uol, Splash, 02 jul. 2020. Disponível em: https://www.uol.com.br/splash/noticias/ooops/2020/07/02/exclusivos-quais-os-canais-pagos-preferidospelos-

mais-ricos-no-brasil.htm. Acesso em: 30 out. 2021.

Fogão e nhoque. Direção: Tatiana de Lamare, Edu Cama, Pablo Hoffman, Gigi Soares. In: Tempero de Família: Não joga fora. [S.l.]: Globoplay, 2021. 23 min. Acesso em: 20 set. 2023.

Fontenelle, I. A. Cultura do consumo: fundamentos e formas contemporâneas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2017.

Frango. Direção: Sheila Komura. In: Cozinha Prática com Rita Lobo. [S.l.]: Globoplay, 2021. 25 min. Acesso em: 20 set. 2023.

GNT inova com interatividade na vigésima temporada do programa de Rita Lobo. Caras, 2 mar. 2021. Disponível em: https://caras.uol.com.br/tv/gnt-inova-com-interatividade-na-vigesima-temporada-do-programa-derita-

lobo.phtml. Acesso em: 13 set. 2022.

Hargreaves, P. Rita Lobo: “Explicar o que é comida de verdade é revolucionário”. Claudia, Famosos, São Paulo, 30 jun. 2017. Disponível em: https://claudia.abril.com.br/famosos/rita-lobo-explicar-o-que-e-comidade-verdade-e-revolucionario/. Acesso em: 13 set. 2022.

Jost, F. Extensão do domínio da televisão à era digital. MATRIZes, v. 13, n. 2, p. 61-74, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/161832. Acesso em: 13 set. 2022.

Lobo, R. A nova marca do Panelinha. Panelinha, Blog da Rita Lobo, 8 jun. 2021. Disponível em: https://www.panelinha.com.br/blog/ritalobo/novamarca-panelinha. Acesso em: 13 set. 2022.

Malta, C. Grade de Culinária na TV aumenta 38%. Observatório da Imprensa, TV em Questão, 9 set. 2014. Disponível em: https://www.

observatoriodaimprensa.com.br/tv-em-questao/_ed815_grade_de_culinaria_na_tv_aumenta_38/. Acesso em: 13 set. 2022.

Mestre do Sabor chega ao fim sendo o reality culinário de maior audiência da TV. NaTelinha, 26 dez. 2019. Televisão. Disponível em: https://natelinha.uol.com.br/televisao/2019/12/26/mestre-do-sabor-chega-ao-fim-sendo-oreality-culinario-de-maior-audiencia-da-tv-138743.php. Acesso em: 13 set. 2022.

Moscovici, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

Oliveira, C. C. Das concepções e representações do gosto pela mídia: reflexões acerca da imagem estetizada da comida na divulgação de receitas culinárias. Culturas Midiáticas, ano IX, n. 15, 2016, p. 136-150. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/cm/article/view/29367. Acesso em: 13 set. 2022.

Padiglione, C. Com 47 programas, culinária somou 17% ao caixa da TV no 1º semestre do ano. TELEPADI, 21 ago. 2017. Disponível em: https://telepadi.folha.uol.com.br/com-interesse-crescente-entre-homens-culinaria-rendeur-839-milhoes-tv-no-1o-semestre/. Acesso em: 13 set. 2022.

Prado, J. L. A. Convocações biopolíticas dos dispositivos comunicacionais. São Paulo: Educ/Fapesp, 2013.

Rezende, R.; Lavinas, E. L. C. Gastronomia midiática: reality shows e a estetização da comida na TV. Lumina, Juiz de Fora, v. 11, n. 3, p. 75-94, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/21240/11550. Acesso em: 7 set. 2022.

Rodrigo Hilbert relembra perda do pai e sogro: “Aprendizado”. Na Telinha, 30 nov. 2020. Famosos. Disponível em: https://natelinha.uol.com.br/famosos/2020/11/30/rodrigo-hilbert-relembra-perda-do-pai-e-sogroaprendizado-

php. Acesso em: 13 set. 2022.

Staut, A. Chef TV estreia com 24 horas de programação voltada à gastronomia. UOL, Comidas e Bebidas, 16 jan. 2011. Disponível em:

https://www.uol.com.br/comidasebebidas/noticias/redacao/2011/01/16/chef-tv-estreia-com-24-horas-de-programacao-voltada-a-gastronomia.htm. Acesso em: 13 set. 2022.

Stycer, M. Seis motivos que explicam o sucesso das competições de culinária na TV. UOL, TV e Famosos, 20 out. 2019. Disponível em: https://tvefamosos.uol.com.br/blog/mauriciostycer/2019/10/20/seis-motivosque-explicam-o-sucesso-das-competicoes-de-culinaria-na-tv/. Acesso em: 13 set. 2022.

Published

2023-12-21

How to Cite

Scabin, N. L. C. (2023). Between cooking as gastronomy and cooking as culinary arts/science: social representations in TV shows. Pós-Limiar | Título não-Corrente, 6. https://doi.org/10.24220/2595-9557v6a2023e6849