Stage, pixels and the pandemic

Zoom Theater's remediation strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2595-9557v5e2022a6506

Keywords:

Platform, Affordances, Hypermediacy, Immediacy, Videoconference

Abstract

Since March 2020, the Covid-19 pandemic has been affecting several areas of human life, including cultural ones. The necessary social distancing and isolation protocols to contain the spread of the virus closed theaters around the world; however, on the other hand, they also encouraged digital theater experimentation. Considering the global situation articulated in reaction to the new coronavirus pandemic and theater artists’ migration from physical stages to virtual ones, the present study aims to analyze how the act of seizing Zoom videoconferencing platform’s elements and functionalities motivated a new reconfiguration of three of the five theatrical constituents:
audience, text and time. To undertake this path, we will start from the bibliographic review of affordance theory and remediation theory, applying these concepts to explore two productions: “Caso Cabaré Privê” and “Onde está as Mãos, Esta Noite?”. Then, from the case studies, we will seek to establish not only how media technologies are fundamental to theatrical practice, but also how the theater developed during the pandemic directly reflects the global external conjuncture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbany, Z. A pandemia e a “fadiga do Zoom”. Deutsche Welle, 2021. Disponível em: https://www.dw.com/pt-br/a-pandemia-e-a-fadiga-dozoom/a-56744010. Acesso em: 14 jul. 2022.

Abuín González, A. Teatro y nuevas tecnologías: conceptos básicos. Signa, v. 17, p. 29-56, 2008.

Bernal, O. C. O corpo invisível: teatro e tecnologias da imagem. Urdimento, v. 11, p. 177-189, 2008.

Bernal, O. C. Atuar “de verdade”: a confissão como estratégia cênica. Urdimento, v. 13, p. 99-111, 2009.

Berthold, M. História Mundial do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2001.

Bolter, J. D.; Grusin, R. Remediation: Understanding new media. Cambridge: The MIT Press, 2000.

Braga, J. L. Neomaterialismo & Antropológicas. Galáxia, v. 45, p. 20-33, 2020.

Cavalcanti, B. Em tom naturalista, Onde Estão as Mãos estabelece conexão de delicadeza com plateia isolada. Observatório do Teatro, 2020. Disponível em: https://observatoriodoteatro.uol.com.br/criticas/em-tomnaturalista-onde-estao-asmaos-estabelece-conexao-de-delicadeza-complateia-isolada. Acesso em: 14 jul. 2022.

Dixon, S. Digital performance: a history of new media in theater, dance, performance art, and installation. Cambridge: The MIT Press, 2007.

Folleto, L. Efêmero revisitado: conversas sobre teatro e cultura digital. São Paulo: BaixaCultura, 2011.

Furtado, R. G. Da matéria dos sonhos: a interação na peça virtual “Parece Loucura, Mas Há Método”. In: Encontro Regional Sudeste de História da Mídia, 6., 2020, Niterói. Anais […]. Niterói: Universo, 2020.

Furtado, R. G. Teatro Zoom: A plataformização das Artes Cênicas no Brasil. In: Encontro Nacional de História da Mídia, 13., 2021, Juiz de Fora. Anais […]. Juiz de Fora: UFJF, 2021.

Gaver, W. W. Technology affordances. Proceedings of the CHI 1991, 1991.

Grotowski, J. Towards a poor theatre. New York: Routledge, 2002.

Isaacsson, M. Cruzamentos históricos: teatro e tecnologias da imagem. ArtCultura, v. 13, p. 7-22, 2011.

Isaacsson, M. Intermedialidade na criação cênica: ator e tecnologia. Anais ABRACE, v. 14, p. 1-5, 2013.

Karen Coelho estreia solo “Onde estão as mãos esta noite” na programação digital do Teatro Casa Grande. Jornal do Brasil, 2020. Disponível em: https://www.jb.com.br/cadernob/2020/09/1025589-karen-coelho-estreiasolo-onde-estao-asmaos-esta-noite-na-programacao-digital-do-teatrocasa-grande.html. Acesso em: 14 jul. 2022.

Laurel, B. Computers as Theatre. Boston: Addison-Wesley, 2014.

Masura, N. Digital theatre: the making and meaning of live mediated performance, US & UK 1990-2020. Londres: Palgrave MacMillan, 2020.

Moura, M. L. O teatro de Enrique Diaz: entre opacidade e transparência. Odradek, v. 3, p. 111-135, 2017.

Murray, J. H. Hamlet no holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. São Paulo: Itaú Cultural, 2003.

Pavis, P. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 2008.

Pereira, V. A. Reflexões sobre as materialidades dos meios: embodiment, afetividade e sensorialidade nas dinâmicas de comunicação das novas mídias. Fronteiras, v. 8, p. 93-101, 2006.

Pereira, V. A. G.A.M.E.S. 2.0? Gêneros e gramáticas de arranjos e ambientes midiáticos moduladores de experiências de entretenimento, sociabilidades e sensorialidades. In: Encontro Anual da Compós, 17., 2008, São Paulo. Anais […]. São Paulo: UNIP, 2008.

Pereira, V. A. Estendendo McLuhan: da Aldeia à Teia Global: comunicação, memória e tecnologia. Porto Alegre: Sulina, 2011.

Pereira, V. A.; Hecksher, A. D. Economia da atenção e mensagens publicitárias na Cultura digital trash. In: Intercom: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 31., 2008, Natal. Anais […]. Natal: UFRN, 2008.

Pessoa, P. ‘Onde estão as mãos esta noite?’: encontro de teatro e internet que produz fagulhas. O Globo, 2020. Disponível em: https://oglobo.globo.com/rioshow/onde-estao-as-maos-esta-noite-encontro-de-teatrointernetque-produz-fagulhas-24495223. Acesso em: 14 jul. 2022.

Petriglieri, G. Musings on Zoom Fatigue. Psychoanalytic Dialogues, v. 30, p. 641, 2020.

Sarmento, G. Teatro on-line: companhias se reinventam em peças no Zoom com atores em casa. G1, 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/poparte/noticia/2020/08/03/teatro-on-line-companhias-se-reinventamem-pecas-no-zoom-comatores-em-casa.ghtml. Acesso em: 14 jul. 2022.

Terraza, C. H.; Travassos, L. O tempo do espectador: a fruição da imagem em movimento no espaço do museu. Galáxia, v. 37, p. 120-134, 2018.

Van Dijck, J.; Poell, T.; De Waal, M. The platform society: public values in a connective world. Nova Iorque: Oxford University Press, 2018.

Published

2022-12-15

How to Cite

Furtado, R. G. (2022). Stage, pixels and the pandemic: Zoom Theater’s remediation strategies. Pós-Limiar | Título não-Corrente, 5, 1–10. https://doi.org/10.24220/2595-9557v5e2022a6506

Issue

Section

Artigos